El.schéma větráku topení
- zombeek
- Příspěvky: 72
- Registrován: pon 27. čer 2011 18:24:46
- Bydliště: 51001866
- Kontaktovat uživatele:
Re: El.schéma větráku topení
Jj, dvě různé věci. To napětí (5V) je hranice mezi plynulým řízením a puštěním naplno přes relé a ano, to T1 PTC je ten "pětník"
Ale to 8046 v spodním schématu bude ten rezistorový ovladač, kde se pálí klasická tepelná pojistka (viz http://www.xantiaclub.cz/view.php?cislo ... 2011070001), to se nás netýká.
Ale to 8046 v spodním schématu bude ten rezistorový ovladač, kde se pálí klasická tepelná pojistka (viz http://www.xantiaclub.cz/view.php?cislo ... 2011070001), to se nás netýká.
Re: El.schéma větráku topení
Tak mám opraveno
Pořád mi nebylo jasný, jak se zapíná MAX , jak se sepne relé ... Po schematech a diskuzi se zombeekem mi bylo jasným napájení na MAX, že jde přes relé, ale taky paralelně jde i přes ty tranzistory a to mě pořád mátlo, měl sem dojem, že mi to relé odskočí .... ono ale nebylo vubec seplé
Já jsem nakonec objevil malou zelenou tečku na vinutí cívky relátka a když sem na to šáhl, drátek byl přerušenej .... Tak že mě celou dobu šel proud pouze přes tranzistory a těm se to na MAX nelíbilo, tak se to vyplo .... při nižším napětí nebo bez zátěže ( když byl větrák venku) to neudělalo, nebylo to tak zatížené a tranzistory to ustály...
Tak že sem sletoval drátek na cívce relátka a FUČÍM NA MAX
Pořád mi nebylo jasný, jak se zapíná MAX , jak se sepne relé ... Po schematech a diskuzi se zombeekem mi bylo jasným napájení na MAX, že jde přes relé, ale taky paralelně jde i přes ty tranzistory a to mě pořád mátlo, měl sem dojem, že mi to relé odskočí .... ono ale nebylo vubec seplé
Já jsem nakonec objevil malou zelenou tečku na vinutí cívky relátka a když sem na to šáhl, drátek byl přerušenej .... Tak že mě celou dobu šel proud pouze přes tranzistory a těm se to na MAX nelíbilo, tak se to vyplo .... při nižším napětí nebo bez zátěže ( když byl větrák venku) to neudělalo, nebylo to tak zatížené a tranzistory to ustály...
Tak že sem sletoval drátek na cívce relátka a FUČÍM NA MAX
- zombeek
- Příspěvky: 72
- Registrován: pon 27. čer 2011 18:24:46
- Bydliště: 51001866
- Kontaktovat uživatele:
Re: El.schéma větráku topení
Super A zkoužel jsi to relé nanečisto, přes tu nožičku zespoda, nebo jsi to spájel a rovnou šoupnul do auta?
Jen doplním, na dvou větrácích jsme změřili hodnoty toho termistoru za studena, měly kolem 19ohm při teplotě .. no, mezi deseti a patnácti stupni. Při zahřívání se jeho odpor snižuje. Měřit přímo na ventilátoru při vytaženém konektoru na pinech černého a bílého vodiče.
Jen doplním, na dvou větrácích jsme změřili hodnoty toho termistoru za studena, měly kolem 19ohm při teplotě .. no, mezi deseti a patnácti stupni. Při zahřívání se jeho odpor snižuje. Měřit přímo na ventilátoru při vytaženém konektoru na pinech černého a bílého vodiče.
Re: El.schéma větráku topení
Jistě že vyzkoušel nanečisto . Ale kontakty cívky jsou přístupné i zvrchu. Pod kotvou rélé jsou takové 2 vystouplé kovové plošky a to jsou ty kontakty cívky, je to vidět i na tom tvém obrázku.
http://img839.imageshack.us/img839/6247/20213img.jpg
http://img839.imageshack.us/img839/6247/20213img.jpg
Re: El.schéma větráku topení
zombeek píše:na dvou větrácích jsme změřili hodnoty toho termistoru za studena, měly kolem 19ohm při teplotě .. no, mezi deseti a patnácti stupni. Při zahřívání se jeho odpor snižuje.
Zdravim. Podle hodnot termistoru to vypada, ze u klasickeho zapojeni (manualni klima)dochazi z duvodu zvyseni teploty chladice k prechodu na MAX drive.
Abych nezapomel. To schema regulatoru, ktere bylo v clanku od PaM je spatne okreslene (nemuze fungovat ovladani rele MAX). Schema u Zombeek je v poradku. Zde je upravena verze.
Ne vsechny podklady z WEBu jsou spravne.
Ale jak se pouziva hodnota termistoru u automaticke klimy, to netusim. Mozna je tam stejna logika a navic pri zvysujici se teplote to preventivne vypne.
Regulator lze testovat na stole propojenim pinu 1 a 3. Coz je vlastne prizemneni ovladaciho vstupu (3) na zem pres termistor (1). A pojede to v rezimu MAX. Pokud piny propojite odporem, treba 300 ohmu, melo by to bezet s nizsimi otackami.
Klimu nemam, ale obcas regulatory opravuju (jestli se tak da vymena tranzistoru nazvat)
Franky
Xantia Break 1.8/8/LFZ/MM 8P.10/AirBag/ABS/PP/LPG/ET15/15"/zelena/26.7.1995
- zombeek
- Příspěvky: 72
- Registrován: pon 27. čer 2011 18:24:46
- Bydliště: 51001866
- Kontaktovat uživatele:
Re: El.schéma větráku topení
Ten termistor bude pouze pro řídící jednotku klimy, je to v podstatě teploměr, díky kterému jednotka detekuje přehřátí výkonových tranzistorů v regulátoru a motor zastaví - na tom řídícím vodiči se objeví napětí stejné jako při poloze ovladače na VYPNUTO.
Re: El.schéma větráku topení
Nezkousel jsi, ciste nahodou, merit napeti na odpojenem ridicim vodici? Podle schema je to napeti na pinu 3 z odporu R6 (pri odpojeni tam musi byt 12V). A jednotka klimy by mela pouze to napeti prizemnovat (snizovat). Cimz zvysuje otacky ventilatoru. Franky
Xantia Break 1.8/8/LFZ/MM 8P.10/AirBag/ABS/PP/LPG/ET15/15"/zelena/26.7.1995
- zombeek
- Příspěvky: 72
- Registrován: pon 27. čer 2011 18:24:46
- Bydliště: 51001866
- Kontaktovat uživatele:
Re: El.schéma větráku topení
Ahoj, včera jsem zkusil změřit napětí na tom řídícim vodiči když je nezapojen (vytáhnul jsem konektor z ventilátoru), ale ECU klimy je až příliš inteligentní, zjistila, že s ventilátorem není něco v pořádku, a tak na tom řídícím kablíku bylo napětí 1,33V nezávisle na tom, jakou rychlost jsem zvolil. Nepomohlo ani ventilátor připojit, znovu to začalo fungovat až když jsem auto zhasnul a znova nastartoval. Stejně tak to nepomohlo odpojit za běhu, to samé. Chová se to tak i když třeba nezapojíš ovl. panel - ventilátor se trochu točí a trochu to topí, asi aby člověk neumrznul když mu panel nefunguje A když jsem to v tomto stavu připojil zpátky do motoru, tak jsem tam naměřil 8,47V.
Na ventilátoru je ještě jeden kablík, samostatný, připojený na +12V přímo na napájení motoru (jak jsou ty dva kablíky, co přívádí výstupní napětí z regulátoru na motor), a i když ten se rozpojí, tak klima spadne do nouzového režimu.
Na ventilátoru je ještě jeden kablík, samostatný, připojený na +12V přímo na napájení motoru (jak jsou ty dva kablíky, co přívádí výstupní napětí z regulátoru na motor), a i když ten se rozpojí, tak klima spadne do nouzového režimu.
- zombeek
- Příspěvky: 72
- Registrován: pon 27. čer 2011 18:24:46
- Bydliště: 51001866
- Kontaktovat uživatele:
Re: El.schéma větráku topení
Ještě doplním poznatky z proměřování ovl. panelu.
Moje označení pinů platí při polože ovladače vzhůru nohama (tišťáky nahoře), konektorem k sobě a páčky vlevo zleva doprava 1 až 5.
5 - 4 : volba teploty, hodnoty:
MIN - 3,42kOhm, 18 - 5,6kOhm, 22 - 6.65kOhm, 26 - 4.85kOhm, MAX - 1.62kOhm
5 - 3 : poloha nastavení ofuku kombinovaná s otáčkami ventilátoru = 4x5=20 kombinací, to jsem vzdal, ale jsou to podobné hodnoty jako ostatní, v jednotkách kOhm.
5 - 2 : otáčky ventilátoru :
AUTO - 2,94kOhm, vypnuto - 5,94kOhm, 1 - 2,64kOhm, 2 - 2,24kOhm, 3 - 1,66kOhm, MAX - 0,91kOhm
5 - 1 : taky otáčky ventilátoru, hodnoty v opačném pořadí jak pro piny 5 - 2
Moje označení pinů platí při polože ovladače vzhůru nohama (tišťáky nahoře), konektorem k sobě a páčky vlevo zleva doprava 1 až 5.
5 - 4 : volba teploty, hodnoty:
MIN - 3,42kOhm, 18 - 5,6kOhm, 22 - 6.65kOhm, 26 - 4.85kOhm, MAX - 1.62kOhm
5 - 3 : poloha nastavení ofuku kombinovaná s otáčkami ventilátoru = 4x5=20 kombinací, to jsem vzdal, ale jsou to podobné hodnoty jako ostatní, v jednotkách kOhm.
5 - 2 : otáčky ventilátoru :
AUTO - 2,94kOhm, vypnuto - 5,94kOhm, 1 - 2,64kOhm, 2 - 2,24kOhm, 3 - 1,66kOhm, MAX - 0,91kOhm
5 - 1 : taky otáčky ventilátoru, hodnoty v opačném pořadí jak pro piny 5 - 2
-
- Příspěvky: 1
- Registrován: ned 16. čer 2013 11:47:26
Re: El.schéma větráku topení
Zdravím,
měl bych pokračování oříšků ohledně ventilátoru.
Od roku 2008, kdy mám Xantii (1999, 2.0 HDi), jsem měl PAMovi příznaky poruhy - při ručním zapnutí MAX, nebo pokud auto režim zapnul MAX, vypnul se ventilátor a dobu se nechtěl spustit. Nevěděl jsem, jak to řešit, tak jsem se MAX vyhýbal.
Letos mi ventilátor přestal jít úplně. Nelze spustit na žádný režim. Motor při přímém zapojení točí, testoval jsem ovladač na palubce, ten pouští do ŘJ správná napětí, měřil jsem naprázdno termistor - ten má zhruba 19 ohm. Cívka reléé při přímém zapojení spíná. Na řídící kabel mi jde pořád kolem 12 až 13 V a to bude zřejmě můj problém.
Dnes jsem zkusil na stole zapojit ventilátor s tím řídícím prvkem a pokud uzemňuji řídící port přes potenciometr, ventilátor pěkně mění otáčky a kolem 1V sepne relé a frčí naplno.
Tušíte, kde by mohl být problém? Mám koupené tranzistory a zatím jsem je neměnil, ale předpokládám, že když mi to na stole funguje se starými, neměl by v tom být problém...? Co všechno může přimět řídící jednotku, aby pouštěla na ovládací kabel 12 V, tj. vypnuto? Regulace teploty funguje, takže minimálně část ŘJ funguje. Nevíte, k čemu slouží ten tenký černý kabel, vedoucí od mínus kabelu motoru do ŘJ?
Nenašel by se někdo u ČB, na jehož ŘJ bych mohl zkusit připojit svůj ventilátor, případně svou ŘJ na jeho autě?
Předem děkuji za rady, už jsem bezdradný...
Petr
měl bych pokračování oříšků ohledně ventilátoru.
Od roku 2008, kdy mám Xantii (1999, 2.0 HDi), jsem měl PAMovi příznaky poruhy - při ručním zapnutí MAX, nebo pokud auto režim zapnul MAX, vypnul se ventilátor a dobu se nechtěl spustit. Nevěděl jsem, jak to řešit, tak jsem se MAX vyhýbal.
Letos mi ventilátor přestal jít úplně. Nelze spustit na žádný režim. Motor při přímém zapojení točí, testoval jsem ovladač na palubce, ten pouští do ŘJ správná napětí, měřil jsem naprázdno termistor - ten má zhruba 19 ohm. Cívka reléé při přímém zapojení spíná. Na řídící kabel mi jde pořád kolem 12 až 13 V a to bude zřejmě můj problém.
Dnes jsem zkusil na stole zapojit ventilátor s tím řídícím prvkem a pokud uzemňuji řídící port přes potenciometr, ventilátor pěkně mění otáčky a kolem 1V sepne relé a frčí naplno.
Tušíte, kde by mohl být problém? Mám koupené tranzistory a zatím jsem je neměnil, ale předpokládám, že když mi to na stole funguje se starými, neměl by v tom být problém...? Co všechno může přimět řídící jednotku, aby pouštěla na ovládací kabel 12 V, tj. vypnuto? Regulace teploty funguje, takže minimálně část ŘJ funguje. Nevíte, k čemu slouží ten tenký černý kabel, vedoucí od mínus kabelu motoru do ŘJ?
Nenašel by se někdo u ČB, na jehož ŘJ bych mohl zkusit připojit svůj ventilátor, případně svou ŘJ na jeho autě?
Předem děkuji za rady, už jsem bezdradný...
Petr