Milan Pitra nám zaslal jak na kontrolu koulí.
Zkoušečka pro měření tlaku v koulích se skládá z těchto částí:
- elektromotoru
- hydraulického čerpadla
- regulátoru tlaku
- manometru rozsah 0 – 25 Mpa
- nádržky na LHM kapalinu
Po našroubování koule na regulátor povolíme odvzdušňovací šroub a spustíme elektromotor. Po utažení odvzdušňovacího šroubu regulátoru sledujeme manometr.
Ručička manometru rychle stoupne a na okamžik se zastaví na hodnotě tlaku v kouli, potom pozvolna tlak narůstá až do vypnutí ( odcvaknutí ) regulátoru.
Například : Pokud je koule naplněná dusíkem na 5,0 MPa ručička manometru rychle stoupne na hodnotu 5,0 MPa a po překonání tlaku membrány v kouli tlak pozvolna narůstá ( membrána se stlačuje, koule se plní kapalinou ) až do vypnutí regulátoru při 17,5 MPa.
Zkoušku můžeme provést i opačně při vypouštění tlaku (kapaliny) z koule.
Pokud teď trošku povolíme odvzdušňovací šroub regulátoru, tlak začne pomalu unikat z koule, ručička manometru pomalu klesá a při dosažení hodnoty tlaku v kouli ( v našem případě 5,0 MPa ) je pokles rychlý až na nulu.
Zkoušečka může také sloužit k tlakové zkoušce (těsnosti) regulátoru a kontrole jeho spínacího a vypínacího tlaku.
Tohle vše jde samozřejmě vyzkoušet přímo na vozidle připojením manometru k regulátoru tlaku. Ale na zkoušečce je to pohodlnější, rychlejší a hlavně přístupnější.
Hydraulické čerpadlo a regulátor jsou z Citroena DS, vyrovnávací nádržka z BX, manometr se dá použít z autogenu z kyslíku a elektromotor je myslím z pračky na 220V.
Hodně šastných a hlavně měkce najetých kilometrů Vám přeje Milan.