Stříkání oleje měrkou či olejovým víčkem

Autor: Žulda <radek.rehorek(at)seznam.cz>, Téma: Články a návody, Vydáno dne: 16. 01. 2006

Zdar Xantiaci, majitelé benzínových držáků 1.6i a 1.8i zvl᚝!

Jistě se leckomu z Vás přihodilo v krutých mrazech, že vám vytekl olejovou měrkou nebo víčkem olej, rozblikaly se kontrolky STOP a tlak a hladina oleje, začalo se kouřit od motoru, smrad zaplnil kabinu a byl konec jízdy. Pak vězte, že za to může hadice odvětrání vany, respektive její ucpání mazlavou hnědobéžovou hmotou, tzv. šlemem z oleje. Tento se tvoří vlhkostí za studena, při nedostatečně prohřátém motoru. Já jezdím převážně po městě, 1 km tam a jeden zpět, občas tak 4km a motor se řádně neohřeje.

Pokud tedy trpíte stejným neduhem, dám Vám radu, jak tomuto předejít.

Nejlépe je hadici zkontrolovat před zimou, dělat to někde na horách, venku při -10 není zrovna velké potěšení.
Hadice vede z dvou vývodů na vaně na přední straně motoru, cca po 30–40 cm se obě hadice spojí a pokračují coby jedna k víku ventilů, kam je připojena. Její demontáž je jednoduchá, podle použitých stahovacích objímek stačí jeden druh šroubováku. Záleží ovšem na zaplněnosti motorového prostoru, u mého držáku 1.6i je místa všude mnoholi a tak je demontáž otázkou 5 minut.
Když mi olej vystříkal poprvé, zjistil jsem, že hadice je zpuchřelá a jakoby promáčknutá, následovala tudíž koupě nové za cca 800 Kč. Hadice vypadá takto:



Na obrázku je hadice v půli rozpojená, kousek před tím spojem byla zpuchřelá a také kousek za spojem (to je ten kousek vpravo dole).

Hadici najdete snadno, ty spodní 2 vývody jsou po stranách olejového filtru a pak půjdete po hadici nahoru k víku a najdete, která že to je. Pokud nebudete mít hadici mechanicky poškozenou, lze jí propláchnout horkou vodou, pokud v ní je hodně šlemu, vyčistit mechanicky hadrem. Možná by pomohl technický benzín, ale to jsem nezkoušel. Dále jsem natočil auto bez hadice a akcelerací jsem nechal z vany vylítat zbývající bordel, i když si nedělám iluze, že by šel ven všechen.

Po vysušení hadici namontujte zpět, je to trochu jako ježek v kleci, ale s trochou nadávání se to dá.

Výše uvedená závada mě potkala 2x, po každé vyteklo 3l oleje než se rozsvítily varovné kontrolky. Od té doby s sebou vozím kanystr oleje.