Výměna drážkového „ klínového“ řemene u motoru V6

Autor: Alien <(at)>, Téma: Články a návody, Vydáno dne: 21. 02. 2006

V tuto velmi mrazivou zimu mi v motoru začalo něco pískat, hlavně v plném rejdu. Takže jsem pojal podezření, že to bude pravděpodobně prokluzovat drážkový řemen. Tak jsem si ho u Mamuta objednal a s Matesem a Mamutem jsme se vrhli do výměny. Práce trvala všeho všudy půl hodiny, bohužel se ukázalo, že v řemenu to nebude, ale to až dalším textu.




Rozměr a označení drážkového řemene, pro jednoduchost mu říkejme prostě klíňák, je u třílitra 6PK1625.

Tak jak na to. Nejprve je nutné sundat pravé přední kolo,

kde se nám ukáže plastový kryt, za kterým jsou schovány kladky, řemenice a samotný klíňák.

Plastový kryt opatrně odstrojíme, pozor na ty cvočky, jsou plastové a rádi se ulamují. Po odstrojení se nám ukáže již zmiňovaný klíňák se všemi kladkami a řemenicí.

Nyní můžeme přikročit k sundání řemenu. U motoru V6 je to velice jednoduché, stačí pouze uvolnit, například dvěma klíči, napínací kladku.

 

Po té opatrně sundáme starý řemen. Ještě než začnete dávat řemen nový, doporučuji zkontrolovat pohybový mechanismus napínací kladky a zejména napínací pružiny. Nejlépe je všechno prostříknou mazadlem, tak aby mechanismus bezproblémově fungoval.

Dále můžete přikročit k nasazení nového řemenu stejný způsobem, jako při sundávání.

 

Jen je potřeba dát si velmi dobrý pozor, aby řemen padl přesně do drážek, tak aby jeho pohyb nebyl nijak omezen, nebo ohrožen.


No a vše by mělo nakonec vypadat asi takto.
 


Závěrem lze říci, že výměna je velice jednoduchá, trvala cca 30 min. Potom stačí už jen vyzkoušet motor a chod řemene, zakrytovat, nasadit kolo a vyrazit na cesty. A na dalších x tis. km máte pokoj.

Bohužel v mém případě se projevy pískání neprojevily a problém byl v něčem jiném, čehož jsem docela bál. Byla to tzv. „řemenice“.



Nyní zde popíšu, jak lehce lze zjistit, jestli je řemenice špatná a prokluzuje.

Skládá se totiž ze dvou dílů, které jsou spojeny gumovou vložkou, která když je sjetá a špatná, prokluzuje a projevuje se pískáním, u někoho až řevem a u někoho vibracemi, protože už nestačí vstřebávat rázy.



Takže pro jednoduché zjištění, jak na tom je stačí na řemenici udělat přes oba díly křídou čáru, jak je to ukázáno na obrázku.

Pak nastartujte auto, rozsvite světla, zapněte klimu, vytočte kola do plného rejdu a pořádně protočte motor, taky abyste udělali maximální odběr a zatížili tím alternátor a hydraulické čerpadlo. V mém případě to zapištělo až se uši trhaly. Potom motor zhasněte motor a běžte se podívat na čáru, kterou jste nakreslili. Pokud uvidíte obrázek který je nahoře, je vše v pořádku. Pokud uvidíte obrázek dole, je problém a řemenice se musí vyměnit.



Jak máte možnost vidět, tak oba díly by se měli točit současně, ale zde je vidět, že se protáčí přes onu gumovou vložku, která je vsazena mezi oba díly. Nezbývá tedy, než objednat řemenici novou, za velmi mrzký peníz, ovšem vše záleží na druhu motor. Já jsem si zjistil, že na můj motor stojí překvapivě „jen“ cca 1900,-, na motor HDi je to například snad dokonce 8 tis. Kč. Existuje varianta levnější opravy, kdy se guma nahradí a díly se spojí napevno. Běžně se to dělá, je to nepoměrně levnější než nová řemenice, ale není nikde ověřeno co to udělá s rázy na řemenici, jestli to nebude vibrovat a podobně. Určitě je mnoho lidí co s tím jezdí a ani o tom neví, naštěstí v případě motoru V6 se vyplatí koupit novou a být v klidu. Osobně musím říci, že jsem měl strach kolik to bude stát, nyní jsem mile překvapen a řemenici v nejbližší době objednávám.

Tak to je v podstatě vše co jsem měl na srdci vám říci, pokud bude zájem a my opět ve třech budeme řemenici měnit, snad se do toho Mates pohrne, já s tím počítám, tak vám podrobně opět popíši co a jak se dělalo a co nás čekalo a nečekalo. Mějte se a doufám, že tento lehký návod vám pomůže při výměně klíňáku, kdy se to dá opravdu zvládnout doma.