Automatické rozsvícení světel 3

Autor: Holfi <xantiaclub(at)centrum.cz>, Téma: Články a návody, Vydáno dne: 29. 08. 2007

Návod zaslal ok2ucx

Do první Xantie (X1, 1.9TD 1995) jsem bez problémů zabudoval relátka denního svícení podle návodu Automatické rozsvícení světel 2 .

O tom, jestli má vaše X1 nebo X2 přípravu zabudovánu, se přesvědčíte jednoduše při pohledu do relátek pod pojistkovou skříní (vycvakněte dva plastové “cvoky” čalounění nad pedálem spojky). X1 je popsána podrobně v článku Automatické rozsvícení světel 2. Postačí doplnit dvě standardní přepínací relátka 12V/30A 28x28mm a případně jeden drát.

X2 má reléovou skříň malinko odlišnou, relé denního svícení mají být úzká na pozicích 14 a 15 podle
obrázku z článku: Rozmístění relé v kabině 2
anebo tady na obrázku:



Nemohu potvrdit,že prostým doplněním úzkých relé do těchto patic bude denní svícení fungovat,ale soudě podle “bratrských” stránek Peugeot klubu ( http://www.peugeot-club.com/main.php?co=novinky/clanek.php&id=299 ) by to tak být mohlo.

V mé druhé X2 patice chyběly,proto jsem se rozhodl prozkoumat rozvody světel a přepínačů. Automat světel bych stejně musel někam připojit. Zapojení i názvy vodičů jsou ve světelných okruzích podle všeho shodné u X1 i X2. Schémata na X1 1996 jsem našel na webu u shakala,napadlo mě,že do X2 by možná stačilo přidat dvě standardní přepínací relé a vše by fungovalo jako u X1. Otočením klíčku do polohy zapalování se světla rozsvítí,během startování zhasnou a pak stále svítí. Když by zhasnul motor,světla svítí nadále,což ne všechny automaty umí. To mi vyhovuje,navíc je to asi i nejlevnější řešení:-)

Následující návod platí pro X1 i X2 bez přípravy na denní svícení.
Pro vlastní úpravu budeme potřebovat:
2 přepínací relé 12V/30A (nebo jedno přepínací a jedno rozpínací)

např. z EZK http://www.ezk.cz/e-shop/ relé RA12/30A,1 x přepínací kontakt,ovládací napětí 12 V,30 A,28 x 28 x 41.5 mm za 70Kč/kus
nebo jsem našel dvě přepínací relé v jednom pouzdru za 73Kč http://www.aprofi.cz/scripts/podrobnosti.php?IDZ=638
fastony,nejlépe krimpovací
matici č. 13 (M8) a pájecí krimpovací očko se stejným průměrem
dráty patřičného průměru,co dům dá,raději silnější,nějakých 10A jimi určitě teče
izolační pásku
stahovací pásky

z nářadí pak:
páječku
krimpovací kleště (máte-li tu možnost)
voltmetr pro kontrolu
nůž
kleště štípací
Torx č. T20


Postup,kterým zapojíme následující schéma,je:



1.Torxem č. T20 povolíme všechny 3 vruty krytu volantu a opatrně kryt rozebereme,odpojíme reostat podsvětlení. Toto platí pouze pro X2,u X1 je nutno nejprve sejmout volant.

2.Odšroubíme plastový kryt pod volantem a kolem pojistkové skříně (celkem 6 vrutů).

3.Tím se nám naskytne pohled na přepínač světel. Oba konektory vycvakneme z přepínače.




4.
Zajímat nás budou hlavně dva vodiče VV5/VV6 a PC1:




5.Dvojici vodičů VV5/VV6 přeštípněte cca. 5 cm od konektoru.





6.Postupujte podle schématu,oba páry takto přerušených vodičů odizolujte a ke každé dvojici přidejte ještě asi 10cm dlouhý drát s fastonem na druhém konci (vede do druhého relé). Každou trojici vodičů zakrimpujte (nebo připájejte) do fastonu. Toto je asi nejproblematičtější část celé úpravy. Jak to vypadá,je vidět na následujícím obrázku (modré jsou ty zmíněné 10cm spojky). Obě nová relé se vejdou do prostoru “za” přepínačem světel,pod palubní deskou.

“shora”



“zdola”



7.
Z vodiče PC1 opatrně seřízněte izolaci a na odhalenou měď připájejte asi 10cm vodič s fastonem na druhém konci. Pájený spoj důkladně zaizolujte izolační páskou.

8.
Totéž budeme 3x opakovat na svazku,který vede do spínací skříňky. Opět důkladně izolujte. Jedná se o tři páry silných vodičů pod volantem:




Před samotným řezáním a pájením vždy rozpojte konektory a volte nové vodiče podle proudu,jen BMF1 (+12V) je silový,zbylé dva (I01 a CC) pouze ovládají relé.

9.
Posledním novým vodičem je kostra,zem relé 2400B,zde zelený. Já jej připojil na šroub,co drží tyč volantu přes pájecí očko a přitáhl novou maticí M8. Lepší kostru jsem nenašel.

10.
Pak jen zbývá nasunout fastony nových vodičů na správné kontakty relé,vše důkladně zkontrolovat a zpět pospojovat všechny konektory.

11.
Když se z ničeho nezakouří,měla by se světla rozsvítit v poloze klíčku zapalování. Nové vodiče mírně “zasvazkujeme”.

12.
Našroubuje zpět všechny plastové kryty a je to.

Celá úprava nezabere více jak hodinu času a jistě ušetří pár cenných bodů.

Hodně štěstí.

Pavel,ok2ucx