Výměna gumového kloboučku ("dudlíku") na brzdovém válci

Autor: Holfi <xantiaclub(at)centrum.cz>, Téma: Články a návody, Vydáno dne: 29. 04. 2008

Návod zaslal misak

Určitě se vám to už někomu stalo, že vám začala téct LHM v autě pod nohy. Stékala po brzdovém pedálu. Chyba je v gumovém kloboučku na brzdovém válci, který praská. Pokud pozorujete únik LHM a následně to že teče pod pedálama, doporučuju s tím co nejrychleji něco udělat. Já mám pod nohama už asi litr LHM a fakt nevím, co s tím budu dělat...

Co potřebujeme: Bohužel si nepamatuju všechno, ale tak aspoň něco. Cca 1 litr nový LHM, novej klobouček, golu s velkym nástavcem a 10 vořechem, (tušim) 6 imbusem a (taky si nejsem 100% jistej) T25 hvězdičkou. Dál plochej a křížovej šroubovák, 8 a 10 plochej klíček, kombinačky, nějaký malý kleště na zacvakávání spon, nějakou lepenku, na kterou se dá psát, trochu trpělivosti a den volna.

Při výměně je dobrý nemít v brzdách ani nikde jinde tlak. Tak že je potřeba auto pustit úplně dolu. Já jsem si najel na špalky, zvednul auto, boky podložil dalšíma špalkama a hydrauliku pustil zase dolu. Záleží na každym, jak to kdo vymyslí a jak se mu bude nejlíp pracovat.

První co je potřeba, tak je potřeba odšroubovat víko vzduchovýho filtru, vyndat vrchní výko z trubky na sání, vyndat filtr a vyndat spodek filtru. Kdybyste náhodou někdo ještě filtr nevyndaval, tak se toho nebojte. Spodní část prostě vytáhněte. Drží jen v naznačených místech v hadici a na 3 nožičkách. Vytažením se nic neulomí.

Dál budeme muset odpojit hadičky od nádržky LHM. Proto doporučuju polepit si ty hadičky nějakou dobrou lepenkou a popsat si je. Já jsem si je jen očísloval. Teoreticky by měla každá hadička pasovat jen na to svoje místo, ale věřte tomu.. Já jsem hadičky odpojoval až mnohem později, ale toho si nevšímejte. Moje chyba. Tak že po označení hadiček je odpojte. Dál je potřeba odpojit hadičky a čidlo od nádržky na vodu. Dvě hadičky jsou zepředu, další vlevo dole a zezadu je připojený čidlo. Tak že to všechno je třeba odpojit. A dál můžete odšroubovat nádržku na LHM a vodu. Držej na 3 šroubech, protože maj jeden společnej. A pak už zbejvá je jenom vyndat. Akorát vám vyteče jen trochu vody. Nádržku na LHM sem nevyčerpával. Vyndal jsem jí i s kapalinou.

Po vyndání nádržky na kapalinu se konečně objeví brzdovej válec. Ještě je dobrý dát si pod odpojený hadičky nějakej hadr, protože vám z některejch bude nejspíš kapat trochu LHM.

Dál je potřeba ten válec celej vyndat. Abyste se k němu dostali, je potřeba si dát nastranu všechny hadičky a trubičky co překážej v cestě. Dál je potřeba odšroubovat a sundat z válce všechny hadičky a trubičky. Vlavo nahoře jsou dvě, vpravo jsou taky dvě, uprostřed je jedna a zespod taky jedna. Vedou tam dvě gumový hadičky (vrchní a spodní) a čtyři kovový trubičky. POZOR: Při odšroubovávání kovových hadiček. Mě šly vyšroubovat zlehka, ale pozor hlavně při vyndavání. Pokud hadičku někde blízko válce jen nepatrně ohnete, bude se vám dávat hodně blbě zpátky. Odehnout je můžete, ale pozor na místa, kde jezdí ten závit.

Válec je tam chycenej dvěma hvězdičkama a jakýmsi páskem, kterej je tam podle mě na dvě věci. Najdřív teda odšroubujte ten pásek (zelenej kroužek). Je tam na něm hvězdička, ale lepší je si ještě odendat polstrování motorovýho prostoru a dostat se tam plochym šroubovákem a povolit tu hvězdičku šroubovákem. Neni tam totiž zrovna moc místa. Pokud ale máte ty zahnutý hvězdičky jako jsou imbusy, tak neni co řešit a vemte to hvězdičkou. No a pak už zbejvá povolit poslední dva šrouby s hvězdičkou (červený kroužky). Tady na to je dobrý si vzít tu golu. Šrouby jsou docela utažený. Tak že povolit, vyšroubovat a vytáhnout válec. Zbude tam po něm jenom díra s nějakym plastem. Nejspíš pružina, která vrací pedál. To ale nevyndavejte. Mohlo by tam něco vyskočit a mohli byste si tak přidělat další práci.

No a teď už jen zbejvá vyměnit tu gumičku. Na prvnim obrázku je vidět celá ta závada. Gumičku vyměnit je už snadný. Stačí povolit ty dva imbusy, kovovej kroužek vydloubnout šroubovákem a vydloubnout gumičku. Pak stačí jen nasadit novou gumičku a zamačkat tam znova ten kroužek. Pozor a tu gumičku neprotrhnete. Dál našroubovat imbusy a pořádně přitáhnout.

No a pak už jen zbejvá dát všechno zpátky obrácenym postupem.. Až budete dávat zpátky ten válec, tak doporučuju nejdřív vrátit spodní gumovou hadičku, pak si ten válec jen tak lehce chytnout oběma šroubama a pak přišroubovat kovový trubičky. Pozor na závity. Pokud se vám omylem povedlo trubičku ohnout, tak tam pude blbě zašroubovat. Chce to pak víc trpělivosti a opatrně se jí tam pokusit vrátit. Ono to půjde.. Akorát já jsem se u toho mohl uvztekat :-) Válec těma hvězdičkama moc nepřitahujte. Chce to hodně ho utáhnout, ale ne na krev. To pod tim je přeci jen plast, tak aby to neprasklo. No a pak už stačí jen vrátit nádržku s LHM, správně zapojit hadičky, vrátit nádržku s vodou a je to. Tam kde maji společnej šroub, tak nádržka na vodu je navrchu. Ještě vrátit sání a máme skoro hotovo.

Pak je třeba nastartovat auto a zvednout ho. Vytahat špalky a podložení a aspoň 3x za sebou ho procvičit nahoru a zase úplně dolu. To aby vylezly bublinky z pérování, který se tam mohly dostat. A dál je nutný odvzdušnit brzdy. Po odvzdušnění brzd je všechno hotovo a můžete se dál houpat.

Tahle výměna mi opravdu trvala celý den, protože jsem na to byl sám a nikde jsem na to návod nenašel.. Pokud jste tady někdo našel nějakou technickou chybu, tak se nezlobte a napište to kdyžtak do komentáře. Výměnu jsem prováděl na X1 2,1TD. To znamená, že na jiných motorech to může být taky trochu odlišný. Dál bych chtěl ještě dodat, že já osobně bych tuhle opravu nedoporučoval těm, co se v autech moc nevyznaj. Øekl bych, že oprava neni zas tak úplně jednoduchá. Ale to záleží na každom, jestli má odvahu se do toho pustit, nebo ne. Každopádně přeju hodně štěstí při výměně.

Michal - misak