Výměna tepelné pojistky v regulátoru ventilátoru

Autor: Majk.Z <>, Téma: Články a návody, Vydáno dne: 30. 07. 2011

Určitě už se někomu stalo, že přestal fungovat ventilátor topení, ale nebylo to ani spínací skříňkou ani ventilátorem nebo ovládáním na přístrojové desce. Problém nastal v regulátoru otáček ventilátoru , resp. Bylo to nejspíš v tepelné pojistce. Závada se projevuje tak, že ventilátor nejde vůbec zapnout na žádný stupeň otáček.





Je asi ptákovina kupovat celý regulátor (obj. č. 95668115) za cca 30€, což dělá asi 750 Kč jako nový, nebo z vrakáče za 500 Kč. Stačí vyměnit díl za 20 Kč.



Tepelnou pojistku lze sehnat v jakémkoli obchodě s elektrotechnickým materiálem. Bohužel jsem na staré nenašel žádný údaj o vlastnostech, tedy mi byla doporučena tato: 227°C, 10A, 250V. Nevím, zda-li se vyrábí i na 12V, ale předpokládám, že ne.

Dále je třeba ji vyndat z tohoto místa:



Je to ten bazmek s konektorem a pěti kabely. Dá se vyndat tak, že po odpojení konektoru se lehce pootočí proti směru hodinových ručiček.

Po vyndání je třeba nejspíš odmontovat tepelné stínění, které některé typy regulátorů mají. Obvykle stačí ze spodní strany zatlačit šroubovákem a stínění vypadne. Pokud tam není , je to o to jednodušší.
Problém nastane teď. Je třeba vyjmout tepelnou pojistku z plechů, na kterých je nalisována. Nelze udělat to, že by se jen ustřihla a nová napájela, pokud na novou pojistku sáhnete páječkou, pojistka se odpálí. Je tedy třeba odstřihnout packy:



Dělá se to blbě, protože plech je docela odolný a je tam málo místa, tedy odsekává se to blbě. Lepší je vzít dlouhé štípací kleště a tím to na jedné straně odštípnout. Pojistka se vyjme a vloží nová. Samozřejmostí je, aby se nová nikde nedotýkala ostatních cívek.



P.S. Některé termíny nejsou originálními názvy, bohužel nejsem elektrikář, ani autoelektrikář, hodně názvů jsem ani nenašel. Tento návod je psán podle zkušeností na Xantii 1,6i Berline r.v.93 bez klimatizace, tedy se jisté postupy mohou drobně měnit.

Majk.Z