Hlavní menu
Xanticlub poradna
Galerie
Zjištění roku výroby
Nejčtenější články
Neexistuji vhodna data! |
Hydropneumatické odpružení - prostě HYDRAVydáno dne 15. 01. 2008 (46821 přečtení)Vážení čtenáři, xantiáci,
po strašně dlouhé době jsem si dovolil a odvážil se opět přidat ruku k dílu a sepsat článek na jedno téma, které mě dost trápí a občas i děsí. Už dlouhou dobu o tomto problému uvažuji a stále jsem se nemohl odhodlat, ale zjišuji, že majitelů těchto aut stále přibývá a většina z nich je ráda za každou informaci, která jim pomůže seznámit se a trochu lépe a detailněji poznat svůj nový přírůstek do rodiny a také trochu vyjasnit či popřít některé mýty a fakta o těchto autech. Stále jsem přemýšlel a uvažoval, že se pokusím udělat nějakou tu malou přednášku na různých akcích typu Xantia víkendu, ale pořád jsem nějak váhal, či ano normálně jsem se na to i vyfláknul, ale nějak jsem pořád nebyl schopen se k tomu dokopat. Tak se o to pokusím nyní a tento materiál by snad i pro budoucnost mohl sloužit, jako základ pro přednáškové a diskutabilní téma. Je nutno si přiznat, že se zde objevil jev, kdy někteří z nás prostě neví, co si vlastně pořídili a co že to vlastně mají za podvozek a kolik že těch zelených koulí a dalších dílů, zámků a korektorů a dalších věcí ve svém autě mají. Já se pokusím zcela laicky a opravdu jednoduše popsat a vystihnout ty nejzákladnější věci, jak to všechno začalo, vyvinulo se a snad každý si to své autíčko tady najde a pochopí co vlastně doma má a co od něj může očekávat. Pokud se tento článek někoho dotkne, či nějak bude týkat a nebo se nedej bože v některých větách pozná, tak se na mě nezlobte, tvořím to jen proto, že jsem chtěl zcela laicky a laikům povysvětlit a poupravit pohled na toto téma. Hydropneumatické odpružení, budeme tomu říkat zkráceně prostě HYDRA, bylo vyvinuto firmou citroen a jeho hlavním principem měly být překvapivé a mimořádné jízdní vlastnosti, které byly skutečně naplněny. Nechci tady brát historii, to by bylo opravdu na velmi dlouhé povídání, ale je třeba si říci, že citroenu se skutečně povedlo něco, o čem se nikomu jinému ani nezdálo. Tyto auta se stala prostě mýtem a to jak ve smyslu pozitivním tak i negativním. Takže léta běžela a hydra se vyvíjela, prošla několika důležitými změnami a modelovými řadami až ke Xantii. V roce 1993 tedy přišly na trh první tyto vozy, z prvu jen krátké verze, později i kombíky. Podle časové osy, by se dalo říci, že xantie vyrobené od roku 1993 do roku 1997 byly nám známé jedničky, od let 1998 do cca konce roku 2000 jsou to dvojky. Čili odtud vám asi známe výrazy X1 a X2. Rozdíly mezi těmito verzemi jsou popsány ve článcích zde na webu, na různých fórech a dalších internetových stránkách. Co nás ale bude zajímat je hydra. Jak z názvu vyplývá, je toto „ pérování „ dá-li se to takto říci, hydro – pneumatické, co laicky znamená, že v tom systému budou asi působit a hlavní roli hrát dvě složky a to kapalina a plyn. A tak máme na tomto autě věci, které na jiných asi těžko najdeme. Hlavním a základním prvkem jsou koule, ano ty zelené věci na podvozku a v motorové části. V těchto zásobnících je z jedné strany onen plyn v našem případě dusík, zhruba v polovině je koule rozpůlena membránou a zbytek koule je naplňován hydraulickým olejem kupodivu zase zeleným, nazývaným LHM. Jelikož se jedná o hydra okruh, je třeba někde mít tento olej schován a od toho máme v motorové části nádrž na LHM. Aby toto všechno pracovalo je třeba do toho systému neustále „tlačit„, k čemu nám pomáhá hydraulické čerpadlo. V celém systému je nutné, aby byl neustále pod tlakem, proto je tam těch zelených koulí trochu více a každá má svou důležitou funkci a výsledkem pak je příjemný a nezapomenutelný pocit při jízdě. Je třeba tedy říci, že tam není žádný vzduch, nečeká se, až se auto nafoukne, žádné měchy a další záležitosti a systémy, které když někteří z nás slyší a vidí, upřímně děsí tak, že se nám pomalu zastavuje pumpa. Øez koulí: Aby toho nebylo málo, musíme začít u samotného okruhu, kde velmi lehce řečeno existují v xantiích dva. Jedná se o okruh s jednovývodovým čerpadlem, kdy veškerý tlak od čerpadla jde do regulátoru tlaku, zvaného kostka. Od něj je pak tlak rozdělen a veden do řízení, resp. serva a také do pérování a do brzd. S tímto systémem se setkáme převážně u prvních modelů Xantie, v létech 1993 – 1995. Tím druhým a inovovaným systémem je dvouvývodové čerpadlo, kdy přímo z něj je zásobováno jak řízení, to je jednou vysokotlakou trubkou, tak odpružení a brzdy tou druhou. Tím je vysvětlena další záležitost a to ta, že Xantie a citroeny s hydrou, pomocí tohoto systému nejen pérují, ale také zatáčí a brzdí. Velmi důležitou částí celého okruhu je tzv. AKU koule, která je hlavní zásobárnou tlaku pro celý hydraulický okruh. Na obrazcích ji uvidíte pod názvem „hlavní akumulátor“a nachází se v motorové části zhruba uprostřed. Další koule si popíšeme v jednotlivých případech. A nyní se dostáváme k onomu hlavnímu problému a to je kolik a kdo má koulí, jaký podvozek vůbec mám a co kde vidím a najdu. U xantie se můžeme setkat s těmito druhy, resp. variantami odpružení. - holá hydra - holá hydra + protipadací koule - Hydraktiv 2 - Activa, kdy sama o sobě obsahuje Hydraktiv 2 + systém řízení náklonu Hola hydra je ten nejjednodušší a dle mého názoru také nejpohodlnější systém. To pohodlí bych viděl ve dvou rovinách a to v tom skutečném při jízdě, ale také v tom, že je nejméně náročné a jednoduché na údržbu a servis. Dá-li se to říci, je to prostě klasické hydro-pružení, které tvoří základ k těm dalším. Na přiloženém obrázku je vidět kde a jaké koule jsou a jejich počet. Jak vidno první xantie r.v. 1993 – 1995 měly 5 koulí, 4 „ na kolech“, které zajišují ono houpání + jedna AKU koule. Je třeba říci, že obrovskou výhodou hydry je také to, že auto neustále drží světlou výšku vozidla, jinak řečeno, je pořád ve stejné výšce i když auto zatížíte nákladem a tuto výšku si neustále drží. Na starost to mají tzv. výškové korektory, umístěné vpředu a vzadu pro každou nápravu. Schéma jednoduchého hydraulického okruhu s "protipadací" koulí. Holá hydra + protipadající koule. Systém je totožný a popsatelný úplně stejně jako normální hydra, ale tady citroen zdá se reagoval na problémy, resp. příčiny předchozí jednoduché verze, která způsobovala tzv. padání zadku auta při dlouhodobějším stání a také při nedostatku tlaku v zadních brzdách, například při stání na křižovatkách a dalších příležitostech, kdy auto vzadu ztrácelo tlak a následně se propadalo, či při poruše a úplné ztrátě tlaku, kdy vzadu vůbec nebrzdilo. Vše bylo vyřešeno celkem fikaně, kdy dozadu byla přidána další zásobníková koule navíc a systém tzv. protipadacích zámků. Tato koule tedy slouží hlavně pro dostatečný tlak pro zadní brzdy. Takže další verzí je xantie se šesti koulemi. Tento systém se začal dávat do aut v nějakém roce, prostě v roce. Neříkám to přesně, protože to nikdo neví a bylo by zbytečné se pořád hádat, že existuje xantie z roku 1994, 1995 a podobně. Nicméně auta po roce 1995 by měla být minimálně vybavena již tímto způsobem. Koule o kterou se jedná je koule číslo 6. Jednoduché schémátko „protipadacího systému“: Hydraktiv 2 Tak to je už trošičku složitější záležitost, kdy se citroen pro údajné ještě lepší pohodlí a kvalitnější pocit z jízdy, rozhodl trochu „přitvrdit“ a pohrát si s klasickou hydrou a trochu ji vylepšit. Vše začalo Verzí 1, o které tu nebudu psát, dvojka má stejné vlastnosti a schopnosti, akorát o trochu lépe a složitěji udělané. Systém je podrobně popsán zde na webu v jiném článku, tak jen zlehka. Z hlediska koulí přibyly další dvě, každá pro jednu nápravu. Dále byly přidány různé čidla a snímače, které v určitých časových úsecích vyhodnocují jízdu a pomocí elektronických součástí zvaných ventily hydraktivu a tím řídí a mění vlastnosti celého podvozku. Ony dvě koule jsou v určitých chvílích připojovány a odpojovány do celého hydra okruhu a tím je dán princip změny a reakce podvozku na jevy, které zjišují ona elektronická čidla. Jak se tedy pozná Xantie, která má hydraktiv? Každé auto má v kabině řidiče tlačítko hydraktivu, které se nachází buď to na palubní desce u X2 a nebo na tunelu u ruční brzdy u X1. Tyto xantie mají tedy 8 koulí, viz. další obrázek. Dvě koule které přibyly jsou koule 4 a 5. Neuvedl jsem zde případ, že může existovat také auto s Hydraktivem, ale bez protipadací koule, čili také bez zámků. V tomto případě má auto těch koulí 7, tedy koule 6 u něj chybí. Poslední verzí je tak trochu speciálnost. Jedná se o aktivní řízení náklonu automobilu v zatáčkách. Proto ten název Aktiva. O řízení náklonu a co a jak chodí tady opravdu nechci psát, něco je už popsáno v několika článcích na webu, takže také opět stručně. Auto s tímto podvozkem je ještě složitější než xantie s H2. Přibyly další dvě koule navíc, jako zásobárny tlaku pro dvě pístnice, každé na jedné nápravě, které vzájemným působením protitlaku vyrovnávají případné náklony karosérie. Tyto vozy mají tedy koulí 10 + dvě další pístnice a o něco víc složitější obě nápravy. Na přiloženém obrázku se jedná o koule 7 a 8. Závěrem bych chtěl říci, že tento článek jsem sepsal opravdu jen laicky a co nejstručněji a nejpohodlněji, tak aby si každý, kdo v tom má zmatek a není si jist, našel co má a objasnil si, o co vlastně jde. Psát tady o pístcích v čerpadlech o počítačích a o řídicích jednotkách, korektorech, zde nemá smysl, šlo jen o hrubý nástin tohoto tématu. Samozřejmě diskuse na toto téma je vítána, kdo se bojí zeptat, nesmí do lesa, kdo se zeptat nebojí, učiní tak v komentářích. Odbornou veřejnost k připomínkám zásadně vylučuji, to nemá nic společného s vědou. Vtip. Tak mnoho zdaru a zase snad příště nashledanou. Díky a s pozdravem Alien
Související články:
Celý článek |
Autor: Alien |
Počet komentářů: 53 |
Přidat komentář |
// Pozor, jelikoz promenna "zdroj" nemusi obsahovat zadne udaje, je zde podminka, ktera zajistuje jeji (ne)zobrazeni
if ($GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj")!=''): echo '| Zdroj: '.$GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj").' '; endif;
?>
Citroen Xantia, díl 5 (20.02.2006) Jdeme kupovat Xantii (02.08.2004) Citroën Xantia Coupe (01.04.2004) Citoen Xantia, díl 4 (23.03.2004) Citroën Xantia, díl 3 (03.03.2004) Citroën Xantia, díl 2 (26.02.2004) Citroen Xantia, díl 1. (12.02.2004) |
Poslední komentáře
Kalendář
Inzerce
|
Vytvořeno za pomoci phpRS(c)2002
© Xantiaclub.cz
Obsah serveru Xantiaclub.cz je chráněn autorským zákonem.
Publikování nebo šíření jeho obsahu v jakékoliv podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné.