Hlavní menu
Xanticlub poradna
Galerie
Zjištění roku výroby
Nejčtenější články
Neexistuji vhodna data! |
Přetěsnění aktuátorů na čerpadle EpicVydáno dne 04. 02. 2011 (24580 přečtení)Ahoj, jelikož jsem nečekal, ze o příspěvek o přetěsnění aktuátorů, bude takový zájem, tak jsem se rozhodl požádat Holfiho o uveřejnění článku. Pokusím se teda především slovy popsat hlavní problémy. Fotek moc nemám, nečekal jsem totiž takový zájem. Takže k samotné opravě. Předem se omlouvám za případné nesprávné termíny, nejsem mechanik. Zároveň chci poděkovat všem, kteří mě inspirovali nebo řekli, že toto již dělali a tím mi dali kuráž, si to opravit. Nebudu je jmenovat, bylo by jich hodně. Já nebyl první, jen jsem to hodil na „papír“. Budu rád pokud tento návod poslouží alespoň jednomu z vás, aby ušetřil pár korunek na lepší věci, než sponzoring servisu. Co potřebujeme předem: O kroužky : 19x1.5mm (4x) 6x2mm (3x) 15x2mm (4x) 8x2mm (4x) samozřejmě si kupte od každého aspoň o jeden více (může se vám někde zakutálet a co pak) smršovací bužírka: já měl 2,4mm průměr před smrštěním (ideál) pájka a cín Odpojíme baterku. Abychom měli dostatek místa na manipulaci, je potřeba oddělat vzduchovou hadici co jde z chladiče směrem k deklu ventilu. Jelikož plastový kryt čerpadla se skládá ze dvou částí, tak aby šla vyndat ta spodní část krytu, musí se oddělat trubky co vedou ke vstřikům. Což znamená sundat ten plastový rozvaděč vzduchu, aby bylo možné odšroubovat trubky u vstřiků. Když máme vydělané trubky, můžeme si udělat další místo na manipulaci. Potřebujeme se zbavit plastové příčky, ve které vedou dráty (před čerpadlem - vede cca od řídicí jednotky cca k vzduchovému filtru). Drží na dvou šroubcích a jedné matce, jeden je u řídicí jednotky, druhý přibližně v místech nalévací nádoby na olej a třetí bod drží matka, kterou uvidíme až potom, co vyděláme celý vzduchový filtr. Když máme vše vyšroubováno, odpojíme ještě jeden konektor a vyšroubujeme šroub co drží kostru a můžeme celou tu příčku překlopit nahoru ( jakoby na motor). Vypadá to složitě, ale když se budete snažit tu příčku překlopit tak určitě najdete na čem to drží a co je potřeba vypojit. Ještě je dobry z nádobky na nalévání oleje vypojit odvětrávací hadici (jedna sponka a hadice je pryč). Ted máme dostatek místa a můžeme se pustit do čerpadla Rozebereme plastový dekl čerpadla. Vrchní část je přišroubována dvěma Malými torx šrouby. Ty stačí vyšroubovat, vyklapnout packu, která přidržuje k této části deklu palivové hadičky a vrchní část vyndat. Spodní část drží jen jeden sroubek, je schovaný za plastovou záslepkou v horním rohu (směrem k motoru) spodní části krytu čerpadla. Stačí záslepku odpíchnout Malým šroubováčkem a pod ním je ten sviňa sroubek, bez jehož vyšroubování ten dekl nevyděláte. Po vytažení krytu máme už odhalené oba aktuátory jeden z vrchu čerpadla a druhý z boku. K samotné opravě aktuátoru. Aktuátory jsou přišroubované k čerpadlu čtyřmi dlouhými šrouby. Z vrchního aktuátoru vyšroubujeme šrouby (je přišroubován o něco kratšími šrouby, než ten boční, takže nezaměnit) a odstřihneme štípačkami čtyři dráty. Ustřihnete je tak aby se vám dobře letovaly nazpátek(u vrchního aktuátoru jsou poměrně krátké, tak jsem volil cestu, ustřihnout je přibližně uprostřed. Důvod proč jsem dráty střihal je ten, ze u aktuátoru jsou dráty zataveny v plastu a na druhé straně vedou do plošného spoje a letovat to v plošném spoji, na to jsem neměl odvahu).Tak máme jeden aktuátor volný a můžeme se dát do přetěsnění. Na čerpadle nám zůstanou gumičky (19x1.5 a 6x2)*2 je možné, že 6x2 nám zůstanou na aktuátorech. Každopádně jejich výměnu můžeme nechat až úplně nakonec, potřebujeme hlavně vyměnit ty o-kroužky, které jsou uvnitř aktuátoru(těmi protéká nafta). Vezmeme aktuátor na stůl a musíme nejdříve vytáhnout dva vršky ventilku (viz obr. 1) Nejlépe se dají vytáhnout, když je lehce podebereme z dvou stran malým šroubovákem a lehce zapáčíme. Pod těmi stejnými vršky jsou ventilky. !!!pozor každý je jiný a jeden má ještě pružinku!!! Doporučuji proto si cele rozebírání postupně fotit, aby jste nic nezaměnili. Diky tomu mam ty fotky, které tady vkládám. Když máme vydělaný vršky a ventilky, tak se pustíme do rozčepování aktuátoru. Aktuátory jsou nakleplé na 4 čepech. Je jednoduché je vyklepnout. Položíme plochu, u které chceme rozčepovávat na pevnou podložku (třeba na svěrák) a např. kladivem za pomocí dulčíku lehce vyklepneme. Je jedno z které strany to budete dělat. Z jedné strany je ta kovová placka ze dvou částí a na druhé straně z jedné. Připomínám pořád fotit. Tím, že sundáme jednu stranu aktuátoru se dostaneme na jeho samotný plastový základ. Na obou plastových válečcích jsou o-kroužky (15x2mm), když plastové válečky sundáme skrývají se tam o-kroužky (8x2mm). Všechny 4 vyměníme. Vše vypereme v naftě, a složíme nazpátek.Tak máme na stole jeden složený a přetěsněný aktuátor. Můžeme se pustit na druhý. Postup je obdobný s jedním rozdílem. Druhy aktuátor se neskládá ze dvou prakticky stejných částí jako ten první. !!! pozor, při odšroubování bočního aktuátoru musíme opatrně naklonit dolu a vytáhnout váleček s pružinkou (viz nákres). Pokud by vám ten váleček a ta pružinka spadla do motoru, už byste ho nemuseli najit...však znáte citrona!!! Když máme ten váleček s pružinkou venku, opět odstřihneme dráty a pokračujeme obdobně jako prvně. Jen s tím rozdílem,že pro sundání o-kroužku (8x2mmm-na hřídelce) je potřeba sundat i takovou plechovou dutou trubičku (z ní jste předtím vytáhli ten váleček s pružinkou). Po přetěsnění aktuátorů se můžeme dat do zpětné montáže. Začneme tím bočním, je to náročnější. Vyměníme o-kroužky, co zůstaly na čerpadle (ty nove vymáchejte v naftě, jinak tam vůbec nebudou držet) Do aktuátoru vložte zpět váleček s pružinkou (pozor a vám zase nevypadne do motoru. Vložte šrouby a snažte se přiložit (pomoci šroubů) na správné místo a přitlačit. Pokud se vám to nepovede na první pokus, tak si shodíte ty o-kroužky a bude je muset lovit (chce to trpělivost, ale dá se to udělat). Až aktuátor připlácneme na čerpadlo, přitáhneme šrouby. Nasadíme na dráty bužírku a dráty pájkou sletujeme ( je dobrý si před samotnou zpětnou montáží dráty odizolovat a nacínovat-pak když jsou obě strany drátu nacínované jdou dráty sletovat úplně sami). Na sletované dráty natáhneme bužírku a přejedeme zapalovačem nebo horovzdusnou pistoli. Izolace se zatáhne. Stejně pokračujeme i s vrchním aktuátorem s tím rozdílem, že nám nehrozí nebezpečí, že nám někde něco spadne… dáme bužírku, sletujeme, natáhneme bužírku a zatavíme. Ted už stačí jen zapumpovat balonkem a možná trochu odvzdušnit (po nastartovaní se i tak zbytek odvzdušní sám) Zkontrolujeme jestli po napumpovaní nám neteče nafta. Složíme vše nazpátek a radujeme se. Největší radost je pak, když jdu z práce a nemusím po 8 hodinách pumpovat abych nastartoval. I po 3 dnech bez provozu nafta drží tak, ze auto startuje na škrk. A to je ta nejlepší odměna. Popravdě napsat tento postup bylo složitější než samotná montáž. Hodně zdaru a nesponzorujme předražené servisy . P.S. Pokud si však někdo nevěříte, tak to raději přenechejte někomu šikovnému nebo servisu. Za nic neručím. Jen chci říct, že po opravě jsem zatím najezdil 15000 km a na balonek vůbec nešáhl. Zdraví xantiabob http://www.imagehosting.cz/?v=p1060037.jpg http://www.imagehosting.cz/?v=p1060040.jpg http://www.imagehosting.cz/?v=p1060044.jpg http://www.imagehosting.cz/?v=untitloro.jpg
Související články:
Celý článek |
Autor: Holfi |
Počet komentářů: 34 |
Přidat komentář |
// Pozor, jelikoz promenna "zdroj" nemusi obsahovat zadne udaje, je zde podminka, ktera zajistuje jeji (ne)zobrazeni
if ($GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj")!=''): echo '| Zdroj: '.$GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj").' '; endif;
?>
Výměna tepelné pojistky v regulátoru ventilátoru (30.07.2011) Výměna táhel řazení (18.02.2009) Oprava vložky zámku na X1 (21.01.2009) Oprava zadní rolety Xantia Kombi (01.11.2008) Výměna gumového kloboučku ("dudlíku") na brzdovém válci (29.04.2008) Výměna starých kulek na zadním korektoru (20.11.2007) Automatické rozsvícení světel 3 (29.08.2007) Oprava šikmo sjetých zadních brzdových destiček (13.04.2007) Levné čidlo ABS - EasySenzor (28.02.2007) Palubní počítač pro Xantii HDI (12.01.2007) Výměna žárovek v přístrojové desce X2 (01.09.2006) Čištění váhy vzduchu u Xantia HDI 110k (19.06.2006) Montáž dálkového ovládání jablotron (13.03.2006) Výměna skla ve dveřích (05.03.2006) Výměna radiátoru topení (02.03.2006) Výměna drážkového „ klínového“ řemene u motoru V6 (21.02.2006) Automatické rozsvícení světel 2 (15.02.2006) Rozebrání dveří (02.02.2006) Oprava posilovače řízení (25.01.2006) Jak sundat zpětné zrcátko (21.01.2006) Automatické rozsvícení světel (19.01.2006) Stříkání oleje měrkou či olejovým víčkem (16.01.2006) Výměna pylového filtru (25.08.2005) Oprava zadního přidřeného stěrače (14.07.2005) Měření čidel ABS (29.06.2005) Oprava přepínače blinkrů (29.06.2005) Výměna LHM kapaliny v praxi (20.06.2005) Hydraktiv 2 to je pohodlíčko ! (19.05.2005) Seřízení výšky v praxi (15.04.2005) Repase alternátoru Valeo (25.03.2005) Seřízení lanka ruční brzdy (11.03.2005) Seřizování výšky na Activě (10.03.2005) Kontrola tlaku v koulích – protitlakem. (25.02.2005) Oprava motorku teplotního čidla klimatizace (31.01.2005) Výměna teplotního čidla chladící kapaliny (07.11.2004) Hydropneumatické odpružení u Citroënů (21.10.2004) Výměna tyčky stabilizátoru (20.09.2004) Výměna rozvodového řemene (15.09.2004) Úprava spínací skřínky (05.08.2004) Postup opravy zadního výškového korektoru 2 (07.07.2004) Postup opravy zadního výškového korektoru (09.06.2004) Výměna plastových táhel korektoru (05.06.2004) Oprava signalizace opotřebení brzdových destiček (18.05.2004) Výměna motorového oleje (20.02.2004) Baterie (05.02.2004) Výměna LHM kapaliny (04.02.2004) |
Poslední komentáře
Kalendář
Inzerce
|
Vytvořeno za pomoci phpRS(c)2002
© Xantiaclub.cz
Obsah serveru Xantiaclub.cz je chráněn autorským zákonem.
Publikování nebo šíření jeho obsahu v jakékoliv podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné.