Suverénní krasavice jakou neznáte, tak to je
Xantia ACTIVA V6
Dobrý den všem,
dnes bych si dovolil představit vám auto, které si zaslouží trochu pozornosti.
Není totiž v našich krajích až tak časté. A jelikož takové auto vlastním, rád
bych se s vámi podělil o informace, které jsem o tomto vozítku našel. Budu
vycházet z článku, který jsem našel na internetu a který je v němčině a také z
vlastních zkušeností. Pokusím se o laický překlad se získáním co nejvíce
srozumitelných informací. Takže přeji příjemné počteníčko.
Podle názvu dnešního článku se jedná o popis Xantie Activa V6.
Slovo xantie jistě znáte, slovo Activa znamená Xantii s aktivním podvozkem a
označení V6 znamená označení motoru.
Od prvního pohledu se Activa od Xantií trochu liší, v základu je
zadní spoiler s třetím brzdovým světlem a přední maska je také trochu jiná, tedy
spíše přední spoiler s mlhovými světly. Také blatníky jsou větší a rozvor kol
pravděpodobně také. Mluvím o první verzi, nová už vypadá stejně jako normální
faceliftovaná Xantie. Do základní výbavy V6_stky patří klima, ABS a ze začátku
dva airbagy. Dále je to rádio a pravděpodobně i changer na CD, v elektrice
všechna okna, nastavitelné sedačky s bederními opěrkami, u některých typů kožené
a vyhřívané. Palubovku dělí lišta s imitací dřeva, hlava řadící páky je také v
dřevěné náhražce. Volant je potažen kůží. V základu měli Activy asi trochu lepší
výbavu než klasické Xantie, ale za příplatek se dalo i do nich nacpat téměř
cokoli. Auto si lze prohlédnou v galerii na těchto stránkách.
Motor, uff to je div. A začneme od podlahy, a pořádně zaslintáte.
Takže, motor je příčně uložený šestiválec s dvoudílným blokem pro válce (laicky,
má prostě dvě hlavy). Úhel rozevření válců je 60 stupňů a na každé straně jsou
tři. Obsah motoru je 2946 kubických centimetrů a je vybaven čtyřmi vačkovými
hřídelemi (z toho dvě pro každou hlavu motoru). Spalování obsluhuje 24 ventilů s
hydraulickým zdviháním a automatickým vymezením vůlí. Takto nadupaný motor má
výkon 190 koňských sil (140 kW) při 5.500 ot./min a dokáže s Xantií pěkně mávat.
Motor se dá popsat jako mírný s krátkým zdvihem (82,6mm) a jeho komprese 10,5:1
slibuje vynikající účinnost. Dva metry dlouhý ozubený rozvodový řemen, 32mm
široký s plánovanou výměnou při ujetí 160.000 km, pohání ony 4 vačkové hřídele a
vodní pumpu. Blok motoru a kliková skříň jsou ze slitiny hliníku a válce z
litiny. Kliková hřídel je kovaná, uložená ve čtyřech ložiscích s litinovými
pouzdry. Ložiskové a ojniční čepy jsou válcovány po částech, tím se zvýšuje
odolnost klikové hřídele proti únavě. O řízení motoru se stará jednotka Bosch
Motronic MP 7.0. Obsah olejové nádrže je 5 litrů plně-syntetického oleje a mezi
měrkou min – max jsou 2 litry. Interval výměny oleje je stanoven po ujetí 15
tis. km. Původně byl motor konstruován a testován pro 98_mi oktanový benzín,
nicméně je od výrobce povoleno a schváleno používat klasický BA 95 a to při
zachování výkonu a spolehlivosti.
Chování motoru se dá popsat asi takto. Od 1.000 ot/min. se dá jet
na trojku, dvojka se dává pouze pro krátký rozjezd. Od té chvíle motor začne
„bublat“ a neuvěřitelně táhnout. Čtyřka se dá dát v klidu u dvou tisíc, pětka
taktéž. Je jasné, že tah sporáku sice neucítíte, ale motor se s tím docela
rychle vypořádá a od tří tisíc táhne jako drak. Křižovatky, prudké a pravoúhlé
zatáčky se dají v pohodě jezdit na trojku. Auto je podle mě strašně podtáčivé a
motor si to nechá líbit, nicméně mu to asi nevadí a mě připadá že to má rád.
Ovšem pokud chcete jezdit živěji a sportovněji, tak stačí podřadit za dva, u tří
tisíc za tři, u čtyř tisíc za čtyři a pak už letíte ke 160 km/hod, no a v klidu
dáte za pět a ke dvoustovce už nemáte daleko. :o)) Toto vše způsobuje poměrně
vysoký kroutící moment. Jen pro upřesnění hodnot kroutivého momentu: Od 2000
ot/min. do 5500 ot/min. neklesne hodnota pod 234 Nm (což je mimochodem stejná
hodnota jak u 2.0 TCT při jeho maximu), vrcholu dosahuje při 4000 ot/min. a to
267 Nm. U otáček kolem 1.000 a přes 6.000 kroutící moment nejde pod 200 Nm.
Ovšem 6 tisíc jsem z ní zatím nevytočil, prostě jsem to nepotřeboval, nebo spíše
to nešlo. Co se týče rychlostí a poměru k otáčkám, tak na čtyřku se dá jet 180
km/hod. Při pětce a rychlosti 200 km/hod. jsou otáčky na 5.250 /min a auto prý
jede na „půl plynu“. Podle článku se dá auto vytočit až na 6.500, pak se ale do
jízdy doslova „brutálně“ vloží omezovač otáček. Je velice pravděpodobné, že
motor dokáže mnohem víc a pokud by se trochu upravil, odpojil se omezovač,
předělaly se rozvody a převodovka, tak se z něj dá vytáhnou ještě daleko víc,
než je. Slyšel jsem něco o 290 koních, ale asi by motůrek moc dlouho nevydržel.
Nicméně je nám všem asi jasné, že všechny motory jsou dost podhodnocené, tak aby
byly spolehlivé a velmi odolné a trvalé.
Hodnoty spotřeby benzínu výrobce uvádí pro 98 oktanový
benzín: město 13.9 l, mimo město 7,6 l, kombinovaná spotřeba 9,9 l. Pro BA95
jsou hodnoty poněkud horší: město 15,9 l, mimo město 7,6 l a kombinovaná
spotřeba 10,9 l . Musím říci, že jsem zatím jezdil pouze zimu a to 80% Prahu a
zbytek okresní silnice a spotřebou jsem se nedostal přes 12 l. Jinak spotřeba
mimo město (7,6) je podle mě z hodnot sci-fi a myslím si, že budu rád, když auto
bude jezdit do 10 l. Původní majitel prý jezdil mimo město za 8,5 – 9 ,ale pokud
sám neuvidím, tak neuvěřím.
Tak to by bylo vše co jsem z toho článku získal a podařilo se mi
přeložit a hlavně popsat česky. Systém aktivního podvozku budu probírat v
dalším, už čtvrtém díle o xantiích, kde bude mimo jiné laicky vysvětleno
hydropneumatické odpružení, Hydroaktiv 1, 2, 3, 3 plus a samozřejmě i aktivní
podvozek. Takže je na co se těšit, ale je potřeba trocha trpělivosti a na
blížícím se srazu se domluvíme, jak dál. Mimochodem, chystám se na velmi obsáhlý
report ze srazu, takže ti co na něj nemohou a nepojedou o nic nepřijdou.
Motorové verze Activ
Motor |
2,0i 16V |
2,0i 16V |
Turbo c.t. |
V6 |
Turbo D12 |
HDi |
Obsah |
1998 ccm |
1998 ccm |
1998 ccm |
2946 ccm |
2088 ccm |
1997 ccm |
Počet ventilů |
16 |
16 |
8 |
24 |
12 |
8 |
Benzin / Diesel |
Super 98 |
Super 98 |
Super 98 |
Super 98 |
Diesel |
Diesel |
Norma čmoudů |
neuvedeno |
D3 |
D3 |
Euro 2 |
Euro 2 |
Euro 2 |
Výkon kW / PS |
110 / 150 |
97 / 132 |
108 / 147 |
140 / 190 |
80 / 109 |
80 / 109 |
při ot./min |
6.500 |
5.500 |
5.300 |
5.500 |
4.300 |
4.000 |
Max. kruák |
186 |
183 |
235 |
267 |
250 |
250 |
při ot./min |
3.500 |
4.200 |
mezi 2.500 - 3.500 |
4.000 |
2.000 |
1.750 |
max. rychlost |
205 km/h |
203 km/h |
213 km/h |
230 km/h |
190 km/h |
191 km/h |
0-100 km/h |
9,6 s |
10,0 s |
9,5 s |
8,2 s |
12,4 s |
12,5 s |
Vyráběno |
1994 jen předsérie |
06/1995 -
01/1998 |
06/1995 -
01/1998 |
01/1997 -
08/2000 |
06/1996 -
01/1998 |
01/1999 -
08/2000 |
S pozdravem Alien
// Pozor, jelikoz promenna "zdroj" nemusi obsahovat zadne udaje, je zde podminka, ktera zajistuje jeji (ne)zobrazeni
if ($GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj")!=''): echo '| Zdroj: '.$GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj").' '; endif;
?>