Hlavní menu
Xanticlub poradna
Galerie
Zjištění roku výroby
Nejčtenější články
Neexistuji vhodna data! |
Jdeme kupovat XantiiVydáno dne 02. 08. 2004 (90305 přečtení) Pokud se rozhodnete, že se zapojíte mezi nás milovníky
vozů Citroen a zvláště pak xantií a pokud ještě tento vůz nevlastníte, tak právě
pro Vás je určen tento článek zabývající se koupí ojetého vozu Xantia. Xantie se vyráběly od roku 1993 do roku 2001. Facelit Xantií byl v roce 1998 (hlavně přední část a trochu palubní deska). V prvé řadě si rozmyslíme jaký chceme motor, jak budeme auto často používat, kolik asi najedeme kilometrů za rok. Pokud najezdíme kilometrů méně, stačí koupit Xantii s benzinovým motorem 1,6i, pokud více koupíme si 1,8 nebo 2,0, a pokud těch kilometrů najedeme ještě více, doporučuji diesel, a to buď 1,9 D; 1,9 TD; 2,1 TD; nebo nejlepší, ale taky nejdražší 2,0 HDI. Pro fajnšmekry by tam byl ještě benzínový motor 3,0 V6 s výkonem 180 koní. Při výběru vozu doporučuji mechanika, který má již zkušenosti s Xantií, případně s jiným Citroenem s hydraulikou. A teď už k samotnému nákupu. V prvé řadě je třeba si udělat obrázek, za kolik se daný typ přibližně prodává. Při příchodu k vozu si zkontrolujeme v první fázi doklady a číslo karoserie, tzv. VIN. Nejlépe je pokud má vozidlo servisní knížku a pokud se jedná o dovoz tak i původní TP z dané země. Pokud je v TP zapsáno i číslo motoru, zkontrolujeme i toto, pokud není zapsáno, zkontrolujeme alespoň typ motoru (první část čísla motoru). Dále zkontrolujeme, zda v motoru za pravým předním tlumičem (koulí) je uvedeno 4-místné číslo nakreslené barvou, za ním mohou bít napsány 2 písmenka a dále je tam uvedeno 4 písmenek. Číslo - tzv. organizační kód je datum výroby, 2 písmenka je místo výroby a další 4 písmenka je kód barva vozidla. Z organizačního kódu zjistíme dle tabulky, kterou si vytiskneme předtím než půjdeme na nákup ze stránek www.xantiaclub.cz datum výroby. Dále zkontrolujeme všechna skla, zda rok uvedený v TP odpovídá roku uvedenému na těchto sklech. Nemusíme kontrolovat čelní sklo, které bývá často měněno z důvodu poškození. Nyní porovnáme úsudkem, zda vypočtené datum výroby dle tabulky, datum uvedené v TP a rok vyznačený na sklech jsou reálné. Skla a vypočtené datum by se mělo shodovat, v TP může být až o cca rok mladší, zvláště u vozů vyrobených na přelomu roku, výjimečně ještě mladší než rok (pokud auto stálo dlouho u prodejce). Pokud si tyto údaje navzájem odporují, dále již auto nezkoumáme a pelášíme pryč od něj. Znamená to, že auto není v pořádku po stránce identifikačních znaků a v budoucnu mohou být problémy se stavem auta, nebo s nákupem ND, protože nákup se řídí buď VINem nebo organizačním kódem. Pokud v motorovém prostoru chybí organizační kód, nebo kód barvy, neznamená to, že by auto bylo nějaké problémové, ale upozorňuje nás to, že minimálně motorový prostor byl přelakován a podněcuje nás to k větší obezřetnosti a opatrnosti při nákupu. Dále doporučuji, pokud prodávající má protokoly od minulých technických kontrol, zkontrolovat na nich počty uvedených kilometrů s tachometrem, pokud protokol chybí, a je možnost si zajít na STK, kde byla prováděna poslední prohlídka si nechat vytisknout kopii protokolu dodatečně. Tímto se dá někdy odhalit tzv. „stahování tachometru“.
Dále se budeme zabývat vlastní technickou prohlídkou vozidla: Na začátku se zaměříme na věci, které se týkají všech aut a to stav pneumatik, stav motoru -zda neteče olej a ostatní náplně, přesné slícování klempířských dílů, spáry mezi blatníkama a kapotou, mezi kapotou a maskou, okolo dveří. Dále zkontrolujeme v motorovém prostoru a v kufru spoje plechů na karoserii, zda jsou zamazány vždy stejně na obou stranách, pokud máme možnost zkusíme sundat dole na prahu a na předním sloupku těsnící gumu dveří a zkontrolovat, zda jsou všude vidět pravidelné bodové sváry, zda v některém místě nechybí, zkontrolujeme hrany prahů ze spodu, zda na nich nejsou vidět otisklé čelisti z rovnací stolice. Dále zkontrolujeme světlomety, zda jsou oba od stejného výrobce a originál (VALEO, AXO), repliky svítí hůře (tyc, DEPO atd.). V motorovém prostoru zkontrolujeme plastové díly, zda nejsou nýtované, nebo hodně svařované, zda jsou všude originál příchytky a šroubky (stejné na obou stranách). Každý rozdíl, který zjistíme znamená, že auto bylo havarované a tyto díly byly měněny, nebo opravovány. Uvnitř vozu zkontrolujeme ošlapanost pedálů, ochytání volantu, ochytání ovládání autorádia, přepínačů světel, madel na dveřích, opotřebení čalounění sedadla řidiče, zvláště části opěradla a sedáku u dveří. Toto vše má souvislost s počtem najetých (deklarovaných) kilometrů. годжи ягоды
A teď speciality u kontroly Xantií. Auto nastartujeme a zjistíme, za jak rychle se zvedne a zhasnou kontrolky hydrauliky – mělo by to být cca 20-30 vteřin. Dále zkusíme zvednout auto na maximum a zkontrolujeme hladinu LHM -tzv. hříbek a nádobce LHM v motorovém prostoru na levém podběhu by měl být mezi ryskami. Zkontrolujeme, zda se auto zvedlo stejně vepředu i vzadu, zda nestojí ze šikma. Pokud by byl zadek níže než předek, znamená to špatný zadní korektor – oprava cca 1-2 tis. Kč, ale taky až 5 tis. Kč. Dále se při zvednutém autě podíváme zezadu na zadní nápravu, zda nejsou kola skloněna do písmene A, pokud ano, oprava cca 6 tis. Kč. Dále spustíme auto zpět do normální polohy. Ze předu v motoru musíme slyšet cca po 20 vteřinách cvakání přepouštěcího přetlakového ventilu. Pokud je kratší, znamená to problém s hydraulikou, pravděpodobně vadné některé pérovací koule. Pokud se po nastartování auto špatně zvedá, je opět problém v hydraulickém okruhu, je třeba vyměnit LHM, vyčistit sítka, nádobu na LHM atd. Cena opět cca min. 5 tis. Kč. Pokud se jedná o starší Xantie (asi do roku 95) je tato oprava dražší, protože je tam navíc tzv. rozdělovač tlaku. Ještě vizuálně zkontrolujeme unik kapaliny LHM. Také zkontrolujeme ostatní náplně – dostatek chladicí kapaliny (na pravém podběhu černá nádobka – pozor po jízdě na opaření). Prstem si sáhneme do nádobky, zda nám na prstě neulpí olej – znamenalo by to únik oleje do chladicí kapaliny, odšroubujeme víčko oleje na motoru, zda v něm není hnědá emulze – znamenalo by to průnik chladicí kapaliny do oleje. Také zkontrolujeme vzduchový filtr sání. Můžeme také zkontrolovat hladinu elektrolytu v baterii. Pokud má Xantia klimatizaci, vyzkoušíme ji spuštěním. Při puštění musí být slyšet v motorovém prostoru sepnutí elektromagnetické spojky kompresoru klimatizace – v pravém předním rohu mezi světlem a motorem dole a dále za pravým světlem je černá oválná železná nádobka s skleněným znakem, ve kterém musí být při zapnuté klimatizaci vidět oběh náplně. Současně by měli sepnout a roztočit se oba ventilátory u chladiče. Dále se podíváme, zda má auto ABS a to tak, že pod nádobkou LHM je jednotka ABS (železná kostka nepravidelných tvarů s přívodem mnoha trubek).
A následuje zkušební jízda. Při jízdě vyzkoušíme akceleraci, jízdu v zátočinách atd. Pokud je v zátočinách slyšet pravidelné cvakání, znamená to, že je vadný homokinetický kloub (5 tis. Kč). Pokud je slyšet cvakání v levotočivé zátočině, je špatný pravý kloub a naopak. Dále vyzkoušíme jízdu přes hrboly (kanály). Pokud tam jsou slyšet duté rány, jsou špatné buď tzv. kosti (á 1500,- Kč), nebo spodní čepy (á 1000,- Kč), nebo silentbloky (jedna strana 2000,- Kč). Pokud při jízdě slyšíme hučení , jedná se o ložisko v daném kole (3-5 tis. Kč dle výrobce). Na rovné cestě vyzkoušíme zda při puštění volantu auto nezatáčí na některou stranu (mělo by být obsazeno přibližně stejnou váhou vlevo i vpravo), dál zkusíme prudkým bržděním souměrnost brzd (zda nezatáčí při brždění). Pokud je auto vybaveno ABS, zda toto funguje (nesmí se zablokovat kola). POZOR na auta jedoucí za Vámi. Po zahřátí zkontrolujeme teplotu vody a oleje cca 80-90 stupňů (ne všechny XA mají na palubní desce oba měřáky).
Prohlídku dokončíme kontrolou na heveru (doporučuji). Na heveru znovu zkontrolujeme všechny čepy a to jak spodní kulové (pajcrem), tak čepy řízení (pohybem kol do stran), dále zkontrolujeme kosti tak že pajcrem nadzvedáváme spodní ramena. a nakonec vyzkoušíme silentbloky na ramenech (opět pajcrem), zda nejsou utrženy. Dále zespodu zkontrolujeme únik olej (u diesla je drobný únik normální). Na zadní nápravě opět zkontrolujeme silentbloky upevnění zadní nápravy, dále se podíváme na stav výškového korektoru a to jak přední – přišroubován na nápravnici a hlavně zadní, který trpí více a bývá rezavý – přišroubován n zadní nápravnici, vede k němu tyčka po podlaze a je to plechový držák s páčkami s pružinami a kulatým válečkem do kterého vedou 2 trubky a jedna hadička. Na závěr prohlídky zkontroluje a celkový stav spodku auta a to zejména stav vedení hydrauliky a paliva po podlaze, zda nechybí kryty a držáky, zvláště na nádrži. Při kontrole na heveru znovu zkontrolujeme ložiska v kolech a to roztočením, případně pohybem kol do stran a nahoru a dolů.
No a to je asi tak vše. Pokud mám čas na rozmyšlenou, můžu si opsat VIN a ve značkovém servisu Citroen Vám každý přejímací technik řekne, co je to za auto, kdy a kde bylo vyrobeno, jaký má motor, výbavu, barvu atd. Je to zdarma. Je to taková doplňková metoda, že člověk nekoupí zajíce v pytli. V tomto článku jsem se nezabýval stavem a kontrolou motorů, protože benziny neznám a diesely z koncernu PSA jsou nejlepší diesely na světě a pokud startuje na drc, tak je většinou OK. Tento článek asi není 100% výpisem co vše zkontrolovat. Za prvé jsem si nemusel na vše vzpomenout a za druhé každý má jiný názor. Po koupi ještě následuje další kontrola a to zejména kontrola a doplnění (případně výměna) pérovacích koulí a u starších vozů 100 tis. km a více, výměna LHM a vyčištění systému LHM. Po koupi také doporučuji připojení na kontrolní počítač ve značkovém servisu Citroen, zjištění závad a jejich výmaz (připojení na počítač cca 700 Kč). Dále pokud není spolehnutí na najeté kilometry, a neví se kdy byl měněn rozvodový řemen, doporučuji co nejdříve po koupi vyměnit rozvodový řemen, kladky a případně i vodní pumpu. Pokud má kupující možnost, doporučuji prohlídku a autorizovaném servisu před koupí v ceně do 1 tis. Kč.
Na závěr upozorňuji na slogan, že pokud si člověk koupí ojeté auto, tak do jeho údržby ihned po koupi dá 10 % ceny vozu a čím starší auto, tím se procento zvyšuje. Dle zkušeností můžu s tímto sloganem jen souhlasit, i když ne vždy je to tak zcela pravda. Další článek o koupi ojeté Xantie najdete tady.
Související články:
Celý článek |
Autor: HonzaBK |
Počet komentářů: 7 |
Přidat komentář |
// Pozor, jelikoz promenna "zdroj" nemusi obsahovat zadne udaje, je zde podminka, ktera zajistuje jeji (ne)zobrazeni
if ($GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj")!=''): echo '| Zdroj: '.$GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj").' '; endif;
?>
Hydropneumatické odpružení - prostě HYDRA (15.01.2008) Citroen Xantia, díl 5 (20.02.2006) Citroën Xantia Coupe (01.04.2004) Citoen Xantia, díl 4 (23.03.2004) Citroën Xantia, díl 3 (03.03.2004) Citroën Xantia, díl 2 (26.02.2004) Citroen Xantia, díl 1. (12.02.2004) |
Poslední komentáře
Kalendář
Inzerce
|
Vytvořeno za pomoci phpRS(c)2002
© Xantiaclub.cz
Obsah serveru Xantiaclub.cz je chráněn autorským zákonem.
Publikování nebo šíření jeho obsahu v jakékoliv podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné.