Hlavní menu
Xanticlub poradna
Galerie
Zjištění roku výroby
Nejčtenější články
Neexistuji vhodna data! |
Citroen Xantia, díl 5Vydáno dne 20. 02. 2006 (37180 přečtení)Znovu bych chtěl čtenáře přivítat u dalšího dílu o citroenu Xantia, který vychází po době snad dvou let. Moc se omlouvám za toto zpoždění, které rozhodně nebylo zapříčiněno osobou sedící mezi židlí a klávesnicí. Takže dnes jsem se chtěl vrátit trochu zpět a povědět si něco o Xantii ve sportu a nakonec se mrkneme na statistiku počtu vyrobených xantií. Xantie ve sportu. Ač mnoho z nás to neví, tak se xantie ve svém období docela dost zapsala do povědomí světa rallye, resp. světa RallyeCrossu. Pro sportovní nadšence se do RallyeCrossu používal speciál - Citroen Xantia Turbo 4x4 Rallycross. Vozidlo disponovalo nejdříve motorem z BX 1.9i 16v Turbo, který měl výkon 550 koní. V roce 1995 by zvýšen objem motoru na 2.0i, výkon byl vytáhnut na uctihodných 650 koní a v roce 1999, kdy Xantie svou éru končila, měl tento motor výkon dokonce 700 koní. Zajímavé bylo ovšem to, jak bylo vyřešeno hydropneumatické odpružení. V přelomovém roce 1995 bylo proti sériovému vozidlu velmi silně změněno a bylo do značné míry speciálně zhotoveno právě pro potřeby rallye přímo v citroenu, konkrétně v továrně v Asnieres. Celý systém pracoval tak, že bylo vyřazeno hydraulické čerpadlo a těsně před závodem se všechny koule natlakovaly z externího zásobníku a čerpadla. Systém neměl žádný hydraulický okruh, jak známe u našich aut, ale každé kolo mělo zjevně svůj malý vysokotlaký zásobník na dusík, který se externě plnil těsně před závodem, a vše se pak uzavřelo. Všechny koule byly spojeny s těmito zásobníky, a jestli jsem to správně pochopil, tak se dal řídit tlak toho dusíku v koulích. S xantií jezdilo mnoho závodníků. Jeden z nejslavnějších byl Jean Luc Pailler, který s ní jezdil Evropské mistrovství (mistr 1993 a 1999) a Mistrovství Francie (mistr 1993, 1994 a 1995). Xantie převážně sjížděla Západní Evropu a hlavně domovskou zemi, viděl jsem pár fotek Xantie, která byla vyrobená pro slavnou Rallye Paříž – Dakar, ale nikde jsem se nedočetl, že skutečně jela. Nu a závěrem bych tu napsal trochu té statistiky ohledně výroby. A trochu detailněji, do roku 2002 bylo do Německa dovezeno a prodáno 70.575 Xantií. Z toho bylo 26.144 v provedení Break a 44.431 5-dveřových limuzín Berline. Ohledně motorizace vypadal prodej přibližně takto: - 1.8i - 30.145 vozidel (42,7%) „Activ" se do Německa přivezlo jen 1185 kusů, z toho bylo 436 V6-tek, 318 2.1TD, 280 2.0 HDI, 130 s 2.0i-motorem a 21 s motorem 2.0 TCT. Co se týče ocenění našich milášků, tak v únoru 1994 vyhrála Xantie mezinárodní cenu „Nejpěknější auto roku". V roce 1995 dostává nominaci od anglického odborného-magazínu „Fleet News" na auto roku a v téže roce se v Brazílii se stává autem roku. S pozdravem „A to houpe a koule se krásně zelenají“, Alien.
Související články:
Celý článek |
Autor: Alien |
Počet komentářů: 6 |
Přidat komentář |
// Pozor, jelikoz promenna "zdroj" nemusi obsahovat zadne udaje, je zde podminka, ktera zajistuje jeji (ne)zobrazeni
if ($GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj")!=''): echo '| Zdroj: '.$GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj").' '; endif;
?>
Hydropneumatické odpružení - prostě HYDRA (15.01.2008) Jdeme kupovat Xantii (02.08.2004) Citroën Xantia Coupe (01.04.2004) Citoen Xantia, díl 4 (23.03.2004) Citroën Xantia, díl 3 (03.03.2004) Citroën Xantia, díl 2 (26.02.2004) Citroen Xantia, díl 1. (12.02.2004) |
Poslední komentáře
Kalendář
Inzerce
|
Vytvořeno za pomoci phpRS(c)2002
© Xantiaclub.cz
Obsah serveru Xantiaclub.cz je chráněn autorským zákonem.
Publikování nebo šíření jeho obsahu v jakékoliv podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné.