Hlavní menu
Xanticlub poradna
Galerie
Zjištění roku výroby
Nejčtenější články
Neexistuji vhodna data! |
Výměna motorového olejeVydáno dne 20. 02. 2004 (64370 přečtení)Originál článek napsal vrabi Vedou se velké diskuze o tom jaký olej a od jakého výrobce je lepší, je to však víceméně jedno. Je důležité kupovat oleje od známých výrobců a nenechat se zlákat levným noname olejem od kamaráda, nebo ještě lépe slévaným ze sudu s původem nejasným, třebaže označeným světoznámým logem. U olejů jsou důležitým kritériem specifikace. Dalším kritériem pro výběr oleje je viskozita, - schopnost trvalého mazání,při námaze zachovat kontinuitu, nepřerušit ochranný povlak Dříve se používaly oleje podle ročních období. Na léto hustší a na zimu řidší. Dnes používáme převážně oleje celoroční. Značení viskozity je ve tvaru např. SAE 15W–40, písmena znamenají normu, první číslo nám udává možnost použití oleje v zimě a druhé číslo nám udává použitelnost oleje za vyšších teplot (v létě). Zimní označení vymezuje tzv. "startovatelnost" motoru při nízkých teplotách. Obecně platí, že čím nižší je číslo zimní třídy, tím nižší může být teplota okolí, přičemž je zajištěno snadné spuštění motoru, tzn. olej není příliš viskózní ("hustý"). Letní označení garantuje dostatečnou viskozitu oleje za vysokých letních teplot. Čím vyšší je číslo letní třídy, tím vyšší může být teplota okolí při zabezpečení dostatečného mazání motoru, tzn. olej není příliš nízkoviskózní, což by zapříčinilo trhání mazacího filmu. Je samozřejmě možné používat i oleje jiné viskozity, jedná se zejména o oleje syntetické, v tom případě je potřeba být důkladně seznámen se stavem svého motoru. OLEJE S RÙZNOU SPECIFIKACÍ ZE ZÁSADY NEMÍCHEJTE, V PØÍPADÌ NEJISTOTY POUŽIJTE OLEJ PROPLACHOVÝ. Rozdělení olejů dle viskozity (zdroj PARAMO) SAE (USA norma) Zimní třídy -0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W Letní třídy - 20, 30, 40, 50, 60 Pro naše klimatické pásmo je nejběžnější SAE 15W-40 Tabulka specifikace motorových olejů dle SAE: Tabulka specifikace motorových olejů dle API:
Tabulka specifikace motorových olejů dle ACEA: Nástupce CCMC - Asociace evropských konstruktérů vozidel, od r. 1991. Základní rozdělení je do tří skupin - pro motory zážehové - skupina A , pro vznětové motory B a pro vysokovýkonné vznětové motory E. Výkonnostní stupeň je udáván číslem.
Další možné normy: API - USA - (častá) ACEA - Francie, EU (jedna z nejpoužívanějších) CCMC - Francie, EU (zastaralá, používá se ojediněle) MIL-L - USA army VW, MB, VOLVO a pod. - podle výrobců vozidel Několik základních srovnání různých značení
Jak známo, Citroën doporučuje TOTAL, to je však jen doporučení, při zachování specifikace lze použít olej jakékoli značky. Určitě však není bez zajímavosti cena-a ta kupodivu hraje pro TOTAL 7000, v polosyntetice jeden z nejlevnějších. Přechod mezi různými druhy olejů: Při zakoupení vozu většinou není znám druh oleje ani počet najetých kilometrů. Proto je vhodné vždy olej co nejdříve vyměnit. Pokud dáváme jako novou náplň minerální olej, stačí jen původní náplň nechat důkladně vytéct. Když však nevíme jaký olej byl v původní náplni a chceme použít polosyntetický olej, je potřeba zjistit v jakém stavu je vnitřek motoru. Pokud je zakarbonovaný, lze výměnu provézt pouze po použití vyplachovacího oleje nebo speciálního přípravku pro vyčištění motoru (např. Wynn’s Oil System Cleaner nebo Wynn’s Motor Cleaner). Při aplikaci je třeba se vždy držet návodu a postupu pro použití. Polosyntetické a syntetické oleje mají totiž vysokou schopnost rozpouštět veškeré úsady a pokud byl motor dlouhodobě provozován na méně kvalitní olej, dojde v krátké době k rozpuštění veškerých úsad a hrozí pak ucpání olejového filtru či mazacích kanálů a tím i k možnému zadření motoru. Je proto lepší při první výměně použít kvalitní minerální olej, potom teprve polosyntetiku a u té zkrátit první výměnnou lhůtu alespoň o 1/3. Veškeré tekuté přípravky pro „generálku motoru za provozu“ a jiné nesmyslné reklamní slogany jsou pouze taháním peněz z kapes neinformovaných zákazníků, v lepším případě se nestane nic, dojde ke krátkodobému snížení hlučnosti motoru a to je vše. Bohužel spousta těchto přípravků obsahuje ve velké míře látky vysoce škodlivé pro motor, jedná se zejména o sloučeniny chlóru, ten může lehce zničit veškerá gufera a jiná těsnění a způsobit vnitřní korozi motoru. Když už chcete pomoci svému motoru, utrate raději peníze za vysoce kvalitní olej a uděláte lépe. Ostatně kdyby ty přípravky fungovaly, proč by je nenabízeli rovnou výrobci olejů? Zamyslete se nad tím, snad žádný výrobce olejů tyto přípravky nevyrábí či doporučuje. Popis výměny motorového oleje: Běžná výměna motorového oleje se provádí po ujetí 10 000 km, nebo nejpozději po dvou letech, olej totiž ztrácí své vlastnosti i pokud vozidlo neprovozujeme.V případě zvýšeného namáhání motoru výměnnou lhůtu ještě zkrátíme 1/ důkladně prohřejeme jízdou motor 2/ vyšroubujeme vypouštěcí šroub na spodku vany 3/ náplň necháme důkladně vykapat, zašroubujeme vypouštěcí šroub 4/ vyšroubujeme olejový filtr, pokud nemáme speciální nářadí a filtr nejde povolit rukou, lze jej z boku propíchnout ostrým šroubovákem a vyšroubovat jej 5/ těsnící pryžový kroužek u nového filtru - typ podle výrobce lehce potřeme olejem a filtr namontujeme, utahuje se rukou bez použití nářadí 6/ nalévacím otvorem nalijeme nový olej, kontrolujeme hladinu, lijeme nejdříve na minimum, počkáme pár minut, olej steče do prostoru vany. Potom již doléváme malá množství, čekáme a měříme, až na max. 7/ nakonec pečlivě uzavřeme nalévací otvor Toto není dogma, kdo má jiný názor, nebo další radu, jsem připraven cokoli upravit Úspěch při výběru oleje, výměně a mnoho šastných kilometrů bez poruch přeje FeryT
Související články:
Celý článek |
Autor: FeryT |
Počet komentářů: 16 |
Přidat komentář |
// Pozor, jelikoz promenna "zdroj" nemusi obsahovat zadne udaje, je zde podminka, ktera zajistuje jeji (ne)zobrazeni
if ($GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj")!=''): echo '| Zdroj: '.$GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj").' '; endif;
?>
Výměna tepelné pojistky v regulátoru ventilátoru (30.07.2011) Přetěsnění aktuátorů na čerpadle Epic (04.02.2011) Výměna táhel řazení (18.02.2009) Oprava vložky zámku na X1 (21.01.2009) Oprava zadní rolety Xantia Kombi (01.11.2008) Výměna gumového kloboučku ("dudlíku") na brzdovém válci (29.04.2008) Výměna starých kulek na zadním korektoru (20.11.2007) Automatické rozsvícení světel 3 (29.08.2007) Oprava šikmo sjetých zadních brzdových destiček (13.04.2007) Levné čidlo ABS - EasySenzor (28.02.2007) Palubní počítač pro Xantii HDI (12.01.2007) Výměna žárovek v přístrojové desce X2 (01.09.2006) Čištění váhy vzduchu u Xantia HDI 110k (19.06.2006) Montáž dálkového ovládání jablotron (13.03.2006) Výměna skla ve dveřích (05.03.2006) Výměna radiátoru topení (02.03.2006) Výměna drážkového „ klínového“ řemene u motoru V6 (21.02.2006) Automatické rozsvícení světel 2 (15.02.2006) Rozebrání dveří (02.02.2006) Oprava posilovače řízení (25.01.2006) Jak sundat zpětné zrcátko (21.01.2006) Automatické rozsvícení světel (19.01.2006) Stříkání oleje měrkou či olejovým víčkem (16.01.2006) Výměna pylového filtru (25.08.2005) Oprava zadního přidřeného stěrače (14.07.2005) Měření čidel ABS (29.06.2005) Oprava přepínače blinkrů (29.06.2005) Výměna LHM kapaliny v praxi (20.06.2005) Hydraktiv 2 to je pohodlíčko ! (19.05.2005) Seřízení výšky v praxi (15.04.2005) Repase alternátoru Valeo (25.03.2005) Seřízení lanka ruční brzdy (11.03.2005) Seřizování výšky na Activě (10.03.2005) Kontrola tlaku v koulích – protitlakem. (25.02.2005) Oprava motorku teplotního čidla klimatizace (31.01.2005) Výměna teplotního čidla chladící kapaliny (07.11.2004) Hydropneumatické odpružení u Citroënů (21.10.2004) Výměna tyčky stabilizátoru (20.09.2004) Výměna rozvodového řemene (15.09.2004) Úprava spínací skřínky (05.08.2004) Postup opravy zadního výškového korektoru 2 (07.07.2004) Postup opravy zadního výškového korektoru (09.06.2004) Výměna plastových táhel korektoru (05.06.2004) Oprava signalizace opotřebení brzdových destiček (18.05.2004) Baterie (05.02.2004) Výměna LHM kapaliny (04.02.2004) |
Poslední komentáře
Kalendář
Inzerce
|
Vytvořeno za pomoci phpRS(c)2002
© Xantiaclub.cz
Obsah serveru Xantiaclub.cz je chráněn autorským zákonem.
Publikování nebo šíření jeho obsahu v jakékoliv podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné.