
Další návod na výměnu rozvodového řemene nám poslal Xantiak Karel Kohout.
Dobrý den kolegové.
Měnil jsem Rozvodový řemen na Xantii 2.0i 16V 97KW(132PS).
Rozhodl jsem se a popsal výměnu.
pozn Holfi: "Rozvodový řemen by se měl měnit po ujetí 60 000 km, ale já jsem ho nechal měnit po každé koupi ojetiny (bohužel v Česku se moc nedá věřit tomu co vám předchozí majitel řekne) a je lepší okamžitá investice pár tisícikorun, než dělat GO motoru, když se vám potkají ventily po prasknutí rozvodového řemene".
Nářadí bude se lišit dle typu, roku výroby(neorig. díly mají jiné matky
atd.) proto jsou možné i jiné velikosti.!
Nářadí: hever , lehadlo ,imbus 5,6 , plochý šroubovák,ráčnu s nástavci 22,10,13 , čtyřhran 9x9mm a 10x10mmm, klíč 10, klíč 13, klíč 22 , klíč 17 , Z důvodu nedostatku místa je dobré mít tzv. fajfky očka které mají „S“ profil.
Auto jsem zvedl na hever na straně rozvodů (je dobré si zajistit zadní
protilehlé kolo proti pohybu, nechat vychladnout motor již několikrát jsem se
spálil.)
- Odstranit kryt rozvodů – nahoře jsou tři imbus šrouby, povolit a nechat
v krytu aspoň se neztratí.! Pak povolit a demontovat dvě matky a celý kryt
sejmout, musí se jemně zatáhnout směrem nahoru a vyháknout ze dvou šroubů kde
byly matky. Komu vadí nedostatek místa ,tak může sundat plastový kryt, ve
kterém drží hadice od klima a husí krk s el. k počítači. Je jen na dvou
plastových sponkách.

- Odstranit krytování pod motorem a ze strany podběhu kola - kolo musí dolů,
pak jsou tam opět dvě plast. spony a několik šroubů či matek.
- Sundat klínový microV řemen – do napínací kladky dát čtyrhran 10x10 mm a
tím uvolnit napnutí řemenu který jde snadno ven .

- Sundat hnací kolo klínového řemenu na klice- je tam šroub povolit a
vyndat.
- Sundat druhé malé krytování- povolit čtyři imbusy a je venku.
- Označit si řemen a rozvodové kola. Natočit si kolo na klice(otáčet motorem
po směru chodu) označeným místem z výroby naproti značce na bloku motoru a
pamatovat.! Na vačkových kolech si označit řemen na zubu a v protilehlé díře
na kole(značky dělám lakem na nehty-manželka nic neví). To samé na druhém,
spočítat zuby na řemenu mezi označenými zuby a pamatovat!. Pak si označit o
kousek dál řemen proti krytu. (tyto značky po nasazení nového řemenu kam je
z tohoto starého přeneseme, musí sedět proti sobě.!)

Po označení můžeme demontovat řemen. Povolíme napínací kladku (čtyřhran 9x9 mm
a šroub.), sundáme řemen .

Doporučuji měnit napínací i vodící kladku (doporučuje se měnit o vodní
pupmpa).
Namontujeme zpět nové kladky a napínací necháme povolenou. Nandáme si na
vačková kola označený řemen přesně na označená místa na kolech a
krytu.(je dobré aby řemen někdo nahoře držel sám jsem si ho musel zajistit
špalíky aby mi nespadl- protože mezi vačkovými koly je pnutí a mohl by
přeskočit) pak jsem ho nasadil na vodící kladku(tato strana musí být dobře
napnuta ,žádná vůle) a pak napínací kladku(tato strana musí být volnější
dopne se napínací kladkou) vodní pumpu a naposledy na ozubené kolo
kliky.(musel jsem malinko pootočit aby tam dobře padnul –není vytahaný) pak
jsem napnul napínací kladkou řemen (řemen musí jít silou promáčknout tak
5 mm mezi koly které jsou dále od sebe,nesmí být natežený jako struna ).
Pořádně zkontrolovat zda jsou všechny značky proti sobě jen na kole na klice
malinká odchylka je možná cca 1mm je to tím že nový řemen není tak vytažený.
Po důkladné prohlídce vše utáhnout.a vrátit zpět až na velký kryt který se
sundaval jako první . Pomodlit a nastartovat. Motor naskočí a my kontrolujeme
řemen na kolech vaček jak si sedá a ustálí se , neměl by nikde o nic škrtat.
Je-li vše ok nasadíme kryt ,podběh a kolo.Auto spustíme z heveru, vyndáme
zarážky z pod kola a můžeme vyjet..
Pozor!!!! Po najeti 1000 – 1500 Km se znovu dopíná rozvodový
řemen!!!

Mě stál řemen CONTITECH a kladky 3624Kč.
Na osmi ventilu by to mělo být stejné jako u toho pravého kola vačky na mém
obrázku.( to jest že se označí řemen a kolo proti sobě a o kus dál se udělá
značka buď na ktytu kde není tak na bloku motoru a zase se spočítají
zuby na řemenu které jsou mezi značkami). Kolo vačky se nesmí hnout na osmi
ventilech bývají značky z výroby kolikrát jde i zaaretovat šroubem atd.) pak
je důležité aby když se dává nový řemen byla hodně napnuta strana kde je
vodící kladka.( z kola vačky přes vodící kladku na kolo na klice) Na
druhé straně je napínací kladka proto to tam musí být volnější a pak se to
dopne. Ještě na dieslech se musí zaaretovat čerpadlo nafty:! bude tam tedy o
kolo navíc a prý se blokuje jako první !
Přeji mnoho úspěchů .
// Pozor, jelikoz promenna "zdroj" nemusi obsahovat zadne udaje, je zde podminka, ktera zajistuje jeji (ne)zobrazeni
if ($GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj")!=''): echo '| Zdroj: '.$GLOBALS["clanek"]->Ukaz("zdroj").' '; endif;
?>